„Restul e tăcere”

În seara asta, am văzut filmul lui Nae Caranfil, „Restul e tăcere”. Este vorba de pelicula despre care presa ne spune că a avut cel mai mare buget de după Revoluţie (2.430.000 de euro – o sumă ridicolă, dacă e s-o comparăm cu bugetele filmelor de la Hollywood, dar, în provincia numită România, lipsită de industrie cinematografică, o sumă care îi lasă pe oameni muţi).

„Restul e tăcere” e un film frumos, cu imagini frumoase, dar care nu pot să spun că m-a entuziasmat. Oricum, e un film corect (mai puţin cîteva amănunte care nu mi-au sunat prea bine – dar sînt amănunte, deci fără mare importanţă).

Problema cu filmul ăsta, după mine, este că nu a fost făcut la vremea lui. Scenariul a fost scris în 1988 şi, din punctul de vedere al retoricii narativ-cinematografie este destul de datat. E, oricum, o retorică mult anterioară celei din „E pericoloso sporgersi”, unul din filmele mele preferate de după ’89 şi, în mod clar, pelicula care a deschis drumul aşa-zisului val tînăr al cinematografiei noastre.

Partea proastă e că nu ar fi fost ok nici dacă ar fi fost făcut la vremea lui. Dacă l-ar fi turnat la începutul anilor ’90, cu banii şi mijloacele de atunci, ar fi arătat cu adevărat foarte rău.

P.S.: Dincolo de discuţia despre film, îmi place mult cum gîndeşte Nae. Îl consider un tip talentat, inteligent şi, prin umare, şarmant. Iată ce chestii mişto mi-a spus în interviul pe care mi l-a dat: „Noi respirăm într-o cultură complexată şi provincială, obsedată de figura artistului încruntat, supărat pe viaţă şi dispreţuitor de public. Succesul popular miroase urât, chiar şi atunci când opera este autentică. Păi dacă gloata a înţeles, unde mai e rolul intelectualului?”

12 comments so far

  1. impresiiblonde on

    raman la filantropica 🙂

  2. Franz on

    Nae Caranfil e un regizor excelent si de abia astept sa vad si acest film. Accept din partea lui chiar si o nereusita.

  3. Smilla on

    Bravo, Nae! Mi-a placut spusa cu intelectualii si gloata.

    Abia astept sa vad filmul.

  4. papitza on

    Dupa mine cred ca cel mai tare film de dupa revolutie este „Terminus Paradis”. Arata clar problemele unei societati post-revolutionare si mentalitati ale oamenilor inca marcati de comunism. Uitati-va si sa im spuneti parerea.

  5. thepasha on

    In filmul asta am aparut si eu. Ok, pentru 3 secunde, dar am ajuns si in trailer, asa ca ma consider multumit.
    In ziua in care am filmat eu era plin de femei imbracate ciudat, chiar si cele pe care in mod normal le cunosc bine devenind de nerecunoscut. Erau si cai, si trasuri si chiar si un vagon de circ. Din experienta mea din diverse birouri de productie in care am petrecut ceva timp, toate astea costa bani, in concluzie cred ca a costat mult.

  6. dadatroll on

    Eu nam aparut in filmu asta. In caz ca ma cauta cineva.

    Am lasat comentariu asta de mai sus pentru ca mia fost greu sa imi dau seama cum as fi putut face o referire la Gramo.

  7. waszlaw on

    abia astept sa vad filmu’

  8. gadjodillo on

    Nici eu. Nici macar imbracata ciudat.
    Filmul meu preferat e dolce far niente. Il tot caut pe dc++

  9. sorin on

    Citez: „Oricum, e un film corect…”
    Ce insemana pt dvs, un film corect???
    cita-mi niste filme Incorecte… lol

    sorin

  10. radu on

    Am vazut flmul. Mi se pare cel mai bun film romanesc de dup 1990 si unul dintre cele mai bune filme romanesti.Ioana Bulca este exceptionala.Vizante este extraordinar. Nicolescu….minunat.Nu ma intereseaza cat a costat, cate mii sau cate milioane de euro a fost. A fost un film romanesc pe care l-as revedea oricand cu placere si fara strop de plictiseala.Exceptional!

  11. simona on

    In pofida faptului ca mi s-a parut geniala observatia sa si – din pacate – probabil adevarata, eu nu ma simtit deloc solidara cu “noi”-ul lui Nae Caramfil.
    Acceptand ca artistul(sau opera) de calitate din mintea cititorului roman elitist ar fi cel(cea) de nisa, cu popularitate definita pe segment redus – acestui intelectual elitist nu ii mai ramane nici o sansa sa distinga valori si facturi diferite… in afara propriul spirit de discernamant, fara de care ramane intelectual numai in aspiratii…eu nu cred ca un intelectual adevarat este speriat sau bulversat de succesul la publicul larg al unui film sau al unei carti bune… pentru ca e in stare sa aiba propria judecata de valoare…chiar daca ii e greu sa emita un comentariu negativ despre o opera care a intrunit sufragiile publicului … sau se simte putin jignit ca si portarul pensionar de la scara lui are pe masa de la intrarea in bloc “Iubirea fata de aproapele” de Bruckner… eu zic ca e cazul sa isi faca griji cu privire la propriul standard intelectual doar cand va gasi pe aceasi masa si “Euforia perpetua”…sau vreun Plesu… si poate nici atunci… vorbele lui Nae insa m-au starnit asa de tare ca le-am dedicat si eu un post… sper ca nu te superi ca am scris asta… am citat si sursa – situl tau… scuze daca daca am incalcat vreo regula de buna cuviinta in blogosfera, sunt nou venita si destul de stresata sa nu ma aleg cu injuraturi mai ales din partea unor oameni ale caror bloguri le pretuiesc… hai ca te-am si periat putin…. sper sa tina…

  12. simona on

    hopa! erata: eu nu m-am simtit solidara cu…. m liniuta am – la ora asta nu mai vad sa dau nici cu copy si paste… scuze din nou…. mi-am gasit si eu ora ideala… dar de o saptamana tot voiam sa comentez si eu remarca asta geniala a lui Caramfil…


Lasă un răspuns

