Pleşu, despre crainici extratereştri şi vietăţi bicefale

Andrei Pleşu, care semnează o rubrică despre televiziune în Adevărul literar & artistic, are astăzi un articol de toată frumuseţea despre felul cum sînt prezentate ştirile. Eu, care sînt nevoit să înghit toate tîmpeniile de pe micul ecran, m-am simţit excelent citindu-l.

Iată un fragment din acest articol:

„Mă irită, de pildă, felul cum înţeleg să intoneze ceea ce citesc. A devenit o modă adoptarea unui tip de muzicalitate a frazei, curent în ambianţa anglo-saxonă (vezi CNN, sau Euronews), deşi nici acolo nu e, întrutotul, firesc. Cuvintele se rostogolesc într-o cadenţă artificială, punctul e tratat ca virgulă, vocalele se închid cînd trebuie să rămînă deschise şi se deschid cînd (şi cît) nu trebuie, totul evocă un soi de cyber-lingvistică, în acelaşi timp ridicolă şi neliniştitoare.

Campionul absolut e un domn (de la „Realitatea TV” cred), a cărui revistă a presei pare pusă în scenă de extratereştri. După cum vorbeşte, omul a învăţat româneşte de la o mamă electronică. Se aruncă hămesit asupra cuvintelor, le suge, le expandează, le azvîrle în hăuri virtuale, după reguli tainice, numai de el ştiute. Fiecare propoziţie se rosteşte cu o precipitare apocaliptică, fiecare sunet are o grimasă paranoiacă.

O altă deprindere iritantă e micul acompaniament actoricesc pe care unii îl consideră potrivit, mai ales la emisiunile de ştiri furnizate în cuplu. Cînd unul citeşte, celălalt intră într-un joc complice cu telespectatorii: confirmă pedagogic, se miră, se amărăşte, clipeşte îngăduitor, sau se amuză discret. A propos de cupluri: există o emisiune de ştiri, susţinută de două gemene. Drăguţe, nimic de zis, dar cînd le vezi, ai impresia că îţi vorbeşte, vesel, o vietate bicefală. De „ştiri”, nici nu mai poate fi vorba.”

În fine, trebuie făcută doar precizarea domnul de la Realitatea TV cu revista presei e acum la Antena 3 – Radu Cazan. Dar ăsta e un amănunt nesemnificativ.

22 comments so far

  1. neagrigore on

    Este adevarat. Dar stirile sportive sunt cele care epitomizeaza valul de prostie domoala, ce a cuprins televiziunile romanesti. Nu mai tarziu de duminica aflam de la PROTV despre Chivu fara frica de Liverpool, cel putin asa se spunea in titlul stirii, Chivu declara ca nu ii este frica de Liverpool. Cand colo, ce sa vezi? De fapt, era vorba despre o constatare a d-lui reporter, vezi doamne, daca Liverpool a pierdut in Cupa Angliei, atunci, nu are de ce sa ii fie frica Inter-ului de englezi. Cat despre Chivu, pas! Iar campioana la cretinism este stirea cu Andone care comploteaza sa ii ia locul la nationala lui Piturca … de fapt era vorba de o intrebare in conferinta de presa, pusa lui Andone, v-ati dori sa antrenati Nationala? Raspunsul? Orice antrenor isi doreste ca la un moment dat, sa antreneze echipa nationala. Ca sa vezi si sa nu crezi!

  2. Un scârbit on

    Suntem in secolul vitezei . Totul a fast . …

    Totul e naspa .

  3. Alexei on

    Cezar, mie-mi place cum citeste Radu Cazan, chiar daca de multe ori ma amuza 🙂

    neagrigore, ce inseamna epitomizeaza?

    Totul a fast .

    Asa-i, am ramas fara suflet. (da, stiu ca la viteza te-ai referit :-P)

  4. raul on

    am incercat si eu sa-l imit pe Cazan, dar nu-mi iese…omul e un geniu-robot, tre’ sa recunoastem 🙂

  5. ihtys on

    chiar de curand am mazgalit si eu foarte putin despre stirile cu mesaje subantelese pt extrateresti.De bicefale, amintea Parmenide.

  6. teologeanu on

    Drăguţe, nimic de zis, dar cînd le vezi, ai impresia că îţi vorbeşte, vesel, o vietate bicefală.

    elegant, domnule Plesu, foarte elegant. Poate ca balaur era si mai potrivit.

    Superb articol.

  7. neagrigore on

    epitomize = to serve as the typical or ideal example of … = epitomizeaza

  8. Alexei on

    Multumesc!

  9. Franz on

    Nu-s de acord cu domnul Plesu în ceea ce priveste postul Euronews.CNN-ul si televiziunile americane au creat acest model al stirilor ca entertainment. Dar Euronews, desi nu este perfect, elimina cel mai mare parazit : crainicul inutil. Deseori m-am gîndit cum seamana jurnalele noastre de stiri cu spalarea de creier : prezentatorul îti spune ca X a facut Z dupa aceea da legatura unui reporter care repeta exact acelasi lucru cu unul-doua detalii în plus, iar în final privim materialul video unde ni se spune a treia oara ca X a facut Z.

    Iar daca vorbim de oratorie, sîntem ani-lumina în spate ; e elocvent un exemplu recent : Nicolas Sarkozy a ridicat frecvent privirea din foaie în timp ce Basescu (la fel ca toti politicienii români) zici ca era la gradinita si voia sa termine cît mai repede poezia învatata prost.

    In rest un articol excelent 🙂

  10. corcoran on

    plesu scrie misto, si are si dreptate. dar exista si iesire din situatia asta, renuntat la tv (care

  11. fanitza on

    pleşu mai e în urr?

  12. blogideologic on

    Imi place foarte mult cum realizeaza emisiunea de revista a presei, dimineata la Realitatea TV, doamna Mirela Lupescu. Sclipeste de spirit, subscriu total opiniei exprimate aici: http://forum.realitatea.net/opennewsdrupal//?q=node/14694 Domnul Radu Cazan isi face de asemenea meseria perfect, ca „o voce inconfundabila”. Adolf Hitler daduse ordin sa fie asasinat un crainic de la radio Moscova cu „o voce inconfundabila”. Presupun ca domnul Andrei Plesu nu recomanda uciderea domnului Radu Cazan, pentru ca articolul este intr-adevar de bun simt, exceptand atacarea celor doua gemene care castiga si ele o paine la Realitatea TV.
    Titus Filipas

  13. bluefairy74 on

    auch, si eu am remarcat asta

    eu spun doar ca sunt un pic cam constipati din cauza lui Vantu

  14. www.hairomania.wordpress.com on

    mie mi se pare ca suntem cu totii un pic defazati.
    in plus, confundam o anumita atitudine critica asupra realitatii cu insasi realitatea.
    in fond, asta e ea, realitatea. cand, spre pilda:
    – manelele vor deveni folclor autentic,
    – adevaratele personalitati vor lasa locul superficialelor vedete de astazi.

  15. fanitza on

    tot nu mi-aţi răspuns. :p

    repet: pleşu mai e în urr?

  16. c. p.-b. on

    @ fanitza: 1. Plesu nu a fost niciodata in URR.
    2. URR nu mai exista.

  17. fanitza on

    merci pt răspunsuri.

    eu credeam că a intrat în urr până la urmă. prin 2004 în mintea mea cel puţin, imaginea urr era asociată cu pleşu.

    păcat că s-a desfinţat urr. 😦 eu cu ei am votat, deşi eram conştient că nu au nici şansa lui becali. însă cu cine altcineva să votez în românia?!

  18. c. p.-b. on

    Era o initiativa politica a unor tineri intelectuali super-scoliti. Numai ca in politica romaneasca nu faci nimic cu scoli de prestigiu absolvite. Ba chiar prea multa invatatura iti scade sansele de reusita.

  19. fanitza on

    ai uitat să dai exemplul, aşa că îl dau eu:

    a se vedea şi studia cazul becali george.

  20. anahoretus on

    Andrei Pleşu este una dintre puţinele figuri constante din spaţiul autohton. Păcat că nu sunt mai mulţi ca el care să demaşte proasta gestionare a sistemului mass media de la noi…

  21. Un scârbit on

    in politica romaneasca atuurile sunt : convingator , hotarat ,intuitie , prezenta de spirit . Daca le ai pe acestea poti sa fi mai putin scolit sau chiar prost . Vezi Ceausescu si pe locul 2 mai slabutz , Becali .

  22. timidus essensis on

    daca tot ne-ati trezit curiozitatea, as aprecia un link la articolul respectiv :). sau poate nu se face, ori nu l-am vazut eu.


Lasă un răspuns

