Era mai bine în Bucureştiul interbelic?

Ne plîngem de traficul din Bucureşti şi credem că e o „invenţie” a vremurilor noastre. Iată cum arăta Calea Victoriei în Bucureştiul interbelic:

trafic-pe-calea-victoriei.jpg

Mulţi se gîndesc la perioada dintre cele două războaie ca la un fel de Rai, din care Romania a decăzut dupa ’44.  Este, se pare, în firea omului să idealizeze trecutul şi să se agaţe cu disperare de el.

Multă vreme, îmi spuneam că în Bucureştiul anilor ’30-’40 mi-ar fi plăcut mie să trăiesc… Acum nu mi-aş mai dori asta nici în ruptul capului. (Iar traficul pe care-l vedeţi în poză ar fi unul din ultimile motive pentru care nu mai visez cu încîntare la acele vremuri.)

23 comments so far

  1. dadatroll on

    Daca traiai in Bucurestiul anilor ’30-’40 acuma erai mort.

  2. Un scarbit on

    asta este doar o locatie , o strada .

    nu cred ca era pe mai multe strazi si in mai multe zone din Bucuresti . In ziua de azi cred ca este .

    si mie imi plac multe lucruri din acea vreme ( sunt foarte conservator in unele privinţe ). Ceva de preţ : ” timpul avea rabdare cu oamenii ” . Este normal sa ne dorim ceea ce nu avem dar nu cred ca era Rai , ceva de vis .

    Cred ca există si alte metode ca sa te simti si sa traiesti cu inima in acea vreme . Fiecare vreme isi are rostul ei si cred ca este cu putinţă sa le simţi pe toate .

  3. dan on

    Cezar, te-ai gandit ca poate numai pe Calea Victoriei se intampala sa existe o astfel de aglomeratie?

  4. hass on

    fivar bucurestu al dracu

  5. hass on

    voi nici nu stiti ce efect are orasul asupra omului.

  6. Alexei on

    Comparatia nu mi se pare corecta.
    Daca nu ma insel, productia de automobile a avut o crestere notabila prin anii ’20 (probabil si datorita adoptarii liniei de asamblare propuse de Ford). O explozie, practic, judecand dupa evolutia lui Ford Model T (iar unul din motivele pentru care Ford a oprit productia lui a fost tocmai concurenta). Or’ daca la acea vreme automobilul era o noutate (in sensul ca productia in masa de automobile accesibile ca pret a inceput abia in 1908 cu aparitia modelului pomenit mai devreme) astazi lucrurile nu stau asa, pentru ca au trecut 100 de ani de atunci si, evident, nu mai e normal ca automobilul sa reprezinte o surpriza. 🙂

  7. gurt on

    nici mie nu mi se pare corecta comparatia

  8. depe on

    era aglomerat, dar nici nu prea aveai unde sa te grabesti, pentru ca orasul era mult mai mic.

    in plus, calea victoriei nu e relevanta, pentru ca era un loc cool, unde ieseai ca sa fii vazut. masinile care treceau pe acolo se balansau ca in videoclipurile cu negri, iar bucurestenii vremii, cu mana scoasa ostentativ pe geam, aratau cu mandrie east coast sau west coast, in functie de hip hop-ul pe care il agreau.

  9. c. p.-b. on

    hass, stiu ce efect are, il simt pe pielea mea si nu mor deloc de dragul acestui oras.
    Un scirbit, dan, depe: S-ar putea sa fi fost numai pe Calea Victoriei asa. Dar nu numai inghesuiala in trafic era problema pe vremea aceea (sigur, nu se compara cu ce este acum). Gîndiţi-vă cît de aproape era mahalaua de centrul oraşului. E adevarat, e si acum, in zona fostelor case evreiesti, ocupate abuziv dupa emigrarea evreilor.
    De fapt, nu orasul si dezvoltarea lui precara erau principalele inconveniente pe vremea aceea, ci oamenii si ideologiile lor.
    Era o vreme a extremismelor şi a extremelor. Rebeliunea legionara, de exemplu, a făcut cît nu stiu cîte mineriade.
    Dacă m-aş fi născut în lumea aia plină de mizerii şi de lupte – ascunse sub o extraordinara ipocrizie -, m-as fi făcut cu siguranţă pusnic.

  10. Un scarbit on

    @ cp -b : incerc sa inteleg si sigur o sa ma mai gandesc la acele vremi . Nu stiu ce sa cred . Cat este vina evreilor cat a romanilor . O ipoteza ce am aflat-o in zilele aceste ar fi ca EVREII nu recunosc cat bine le-au facut romanii in perioada legionara , Antonescu si al 2 razboi mondial tocmai pentru ca asta este politica actualelor Mari Puteri . Si nu este voie sa se spuna anumite lucruri .

    Si ca , asa cum sunt romanii de obicei , pe fatza Antonescu a fost cu Hitler dar din umbra dadea instructiuni si facilita salvarea EVREILOR cat se putea . Se poate sa fie si asa , nu am de unde sa stiu .
    Nici comunistilor , nici lu Ceau nu le-a placut in acea vreme de aia au facut ce au facut .

  11. c. p.-b. on

    Legionarii au facut pogrom – ce poate fi bine in asta? Iar „vina” evreilor era aceea că sînt evrei…
    Gîndiţi-vă că românilor din Spania de acum li s-ar pune o stea galbenă în piept (sau un alt semn infamant), nu ar avea nici un drept şi din cînd în cînd ar fi adunaţi şi băgaţi în lagăre. Femei, bărbaţi, copii – fără nici o deosebire. Asta doar pentru „vina” de a fi români.

  12. Un scarbit on

    @ C P -B

    in acea vreme macar daca voiai puteai sa fi mai retras , mai linistit . Sa te faci ceva in genul CALUGAR , PUSTNIC .
    In ziua de azi nici asta nu mai poti . Totul e controlat si supravegheat in ziua de azi . Oameni materialisti , tehnica , tehnologie , lucruri de suprfata , artificialitate , etc . … Mult prea multa materie si ambalaj in ziua de astazi .

  13. dinu decuble on

    inteleg ca ai niste motive subiective pentru care n-ai trai in bucurestiul interbelic. insa fotografia de mai sus nu cred ca e edificatoare, pentru ca:
    daca eu iti arat imaginea doar a unei oaze, vom crede ca acela e desertul, si de aici vom trage concluzia ca nisipul e o iluzie? sau:
    daca tu imi arati o imagine cu trafic aglomerat de pe calea victoriei, din bucurestiul interbelic, asta inseamna ca la fel era peste tot in oras (sigur, e clar ca orasul era mai mic, iar cetatenii lui mai putin numerosi, dar nu vorbim acum despre raporturi proportionale, ci despre stari de spirit nu-i asa?)?
    imaginea pare a fi surprinsa intr-o zi de sarbatoare. traficul pietonal pare sa fie mai intens decat cel rutier. cred ca inca era misto atunci, mai multi oameni decat masini.

  14. radupress on

    Se spune ca mersul pe jos face corpul armonios, unde mai pui ca si pantofii sunt mai ieftini decat anvelopele.

  15. mado on

    azi este
    cel mai bine
    sa vezi maine!

    o zi buna!

  16. Un scarbit on

    pentru C P – B

    calitatea unor vremuri si locuri depind de ochii prin care sunt privite .

    Depide daca sunt privite prin ochi de americani , rusi , arabi , chinezi , japonezi , indieni . Evrei , romani .
    Asa cum nici evreii nu sunt totul , asa nici romanii nu pot fi totul

    Una din invataturile bune care mie prin POCAITI mi-a fost data . Si mult mai mult , mi-a fost dovedita : Frumusetea sta in ochii celui care priveste .

  17. Mariana Duma on

    intra si pe blogul dedicat SALVARII

    BUCURESTIULUI

    http://www.salvatibucurestiul.wordpress.com

    si ajuta si tu cauza cu post / link la el /

    bannerul la tine in blog / sau link in

    blogroll / intra in grupul de discutii

    http://groups.yahoo.com/group/bucures

    ti PINA NU VA FI PREA TARZIU !!!

    vino si tu cu idei si pune umarul la

    stoparea distrugerii patrimoniului si a

    parcurilor Bucurestiului ! te asteptam !

  18. catalina.george on

    Mai ai fotografii din Bucurestiul interbelic, Cezar? Dincolo de tema si de traficul ala groaznic, mi-a placut sa vad fotografia asta. Don’t get me wrong. Am o inclinatie spre istorie/trecut din mai multe motive (probabil si pentru ca il simt ca parte din mine, transmisa de cei care au fost inaintea mea).
    Ma gindesc, Cezar, la idealizarea Bucurestiului interbelic. Si vad citeva puncte de sustinere tari care fac aceasta idealizare normala: 1. pentru prima oara o singura tara. 2. dezvoltarea economica. O tara mica se simte pentru prima oara „pe picioarele ei”, iar senzatia asta se transmite mai departe, chiar daca nu era cu totul realista.
    Gresesc oare?

  19. catalina.george on

    PS: ar fi trebuit sa scriu ca ma gindesc la idealizarea Romaniei interbelice.
    Am mai gasit un motiv, cel putin personal. Povestile bunicii mele din Banat si ale bunicului bucurestean, acelea care merg inainte de razboi, sint luminoase, frumoase, fata de ce a urmat. Ce-a urmat? Saracie, deportari … foame, frica.

  20. Un scarbit on

    in interbelic romanii si-au redescoperit dupa o lunga vreme identitatea nationala si asta este bine .
    S-ar putea ca in scurt timp sa traim o alta reinoire . Imi place ce scrii Catalina George .

  21. c. p.-b. on

    @ dinu decuble: Motivele nu sînt deloc subiective. Pe de alta parte, ai dreptate: nu stiu cu ce ocazie a fost facuta fotografia, asa că nu e cazul să generalizăm.

    @ radupress: Rezon!

    @ mado: Mîine nu există, aşa că să nu ne mai batem capul cu aşa ceva. 🙂

    @ Un scarbit: Eu privesc cu ochi de român. Din păcate – pentru că asta mă face să am o privire provincială.

    @ Mariana Duma: Bună treabă!

    @ catalina.george: Şi eu motive personale să mă gîndesc cu nostalgie la trecut. Deh, ce e val cavalul trece! 🙂

  22. dadatroll on

    @ Catalina: si eu am o inclinatie spre trecut, dar mai mult ala a lui Fantasya.

  23. Stejara on

    pana la urma este vorba de starea de spirit, ca nu cred ca cineva are o imagine complet idealizata a interbelicului, dar asta e, privim cu mai mult drag si indulgenta tarele acelei perioade decat pe cele ale momentului..
    cel putin mie, starea de spirit „interbelica” imi prieste, cu toate ale ei.. dar sa-l vad adesea la tv pe ciobanul injiltuit, care si-a lasat mustata sa-i creasca pe motiv ca seamana cu Clark Gable, deloc nu-mi pica bine.. numai ca imi prieste numai ca iluzie..
    majoritatea ne conturam aceste imagini din literatura epocii, banuiesc..dar daca am trai in perioada aia cu siguranta am fi la fel de nemultumiti.. asta e : actualitatea nu place..


Lasă un răspuns

