The Best Cigarette

Salut intrarea în vigoare, de la 1 ianuarie, a legii care interzice fumatul în locurile publice din Germania sau Franţa, printr-un poem al lui Billy Collins. Enjoy the taste!

The Best Cigarette by Billy Collins

There are many that I miss
having sent my last one out a car window
sparking along the road one night, years ago.
The heralded one, of course:
after sex, the two glowing tips
now the lights of a single ship;
at the end of a long dinner
with more wine to come
and a smoke ring coasting into the chandelier;
or on a white beach,
holding one with fingers still wet from a swim.
How bittersweet these punctuations
of flame and gesture;
but the best were on those mornings
when I would have a little something going
in the typewriter,
the sun bright in the windows,
maybe some Berlioz on in the background.
I would go into the kitchen for coffee
and on the way back to the page,
curled in its roller,
I would light one up and feel
its dry rush mix with the dark taste of coffee.
Then I would be my own locomotive,
trailing behind me as I returned to work
little puffs of smoke,
indicators of progress,
signs of industry and thought,
the signal that told the nineteenth century
it was moving forward.
That was the best cigarette,
when I would steam into the study
full of vaporous hope
and stand there,
the big headlamp of my face
pointed down at all the words in parallel lines.

De aici, puteţi descărca un mp3 cu poemul în lectura autorului.

15 comments so far

  1. Alexei on

    L-am postat si eu acum un an. Iar o comentatoare mi-a dat un link catre un site cu mai multe poezii animate 😉

  2. dadatroll on

    Foarte bine le face la francezi. De ce sa fumeze ei, si sa manance hamburgeri, sa ajunga asa de tampiti ca americanii?

  3. c. p.-b. on

    @ Alexei: Formula la care apeleaza Billy Collins, in care textul este completat de imagine intr-un videoclip, mi se pare una foarte buna pentru ca interesul pentru poezie sa fie resuscitat.
    @ dadatroll: Americanii au fost printre primii care au interzis fumatul in locurile publice.

  4. gramo on

    Noi trecusem doar sa-ti spunem la multi ani si sa-ti uram diferite chestii banale (dar din suflet). 🙂

  5. c. p.-b. on

    @ gramo: Multumesc mult! Asemenea si voua si sa fiti fericiti impreuna!

  6. c. p.-b. on

    @ Alexei: De ce nu dai link catre blogul tau?

  7. Alexei on

    Formula … mi se pare una foarte buna pentru ca interesul pentru poezie sa fie resuscitat.

    Dar nu stimuleaza in aceeasi masura imaginatia, asa-i?

    De ce nu dai link catre blogul tau?

    Acum, sau in general? Acum nu am considerat ca e relevant, iar in general nu tin musai sa-l promovez – e unblog (cred ca asta-i opusul…) 🙂

  8. fantasya on

    Parisul era locul acela de pe fatza pamantului in care fumatul era elegant si la locul lui deloc vulgar… ci pur si simplu un act de placere…

    trist…

  9. c. p.-b. on

    @ Alexei:
    1. Poemul multimedia e altceva. Nu stiu daca mai mult sau mai putin. Oricum, in vremurile multimedia pe care le traim, asta ar putea fi o solutie pentru promovarea poeziei.
    Am cunoscut in strainatate poeti care scriu numai poezie multimedia, si deloc pentru hirtie.
    O alta forma prin care poezia incearca sa ajunga astazi la public e poetry slam – si am vazut (tot afara) niste performance-uri remarcabile.
    La noi, stiu ca Simona Popescu e deschisa catre experientele poetice interactive/multimedia (si imi pare rau ca nu citeste blogul asta, sa initiem o discutie despre asa ceva).
    2. Ai vorbit de blogul tau si nu i-ai dat link-ul. (dupa cum observi, eu imi permit sa te tutuiesc – si te invit si pe tine sa faci la fel).

    @ fantasya: Mai ramine sa interzica fumatul si la Amsterdam si chiar ca lumea asta nu mai are nici un haz!…

  10. Alexei on

    Ce inseamna altceva? Inteleg ca ar putea atrage publicul, insa nu sunt convins in privinta imaginatiei. S-ar putea sa nu inteleg, e drept ca poezia nu-i pentru prostii cum sunt eu, insa consider ca e sanatos pentru minte sa citesti un text si sa construiesti mintal, intr-un exercitiu de inventivitate, imaginile, decat sa le primesti de-a gata, moca – cum se zice, fara nici o contributie personala.
    Apropo de asta, imi spunea odata un fost coleg de serviciu, programator, ca programatorii nu au imaginatie. O colega, de la un alt departament, il contrazice: dimpotriva, trebuie sa fie foarte imaginativi daca vad o aplicatie intr-o bucata de text care altminteri n-are nici un sens 🙂

    Ce parere aveti despre jocurile electronice? Credeti ca au potential, ca pot fi utilizate pentru a spune povesti? Eu nu prea imi petrec timpul in felul asta (cred ca o data la doi-trei ani), dar stiu cateva jocuri care se disting prin faptul ca au la baza povesti elaborate (Syberia I si II, si Myst).

  11. Alexei on

    Ah, sa va tutuiesc. Pardon, sa te tutuiesc. Imi cer scuze, nu sunt obisnuit sa tutuiesc persoane cu mult mai in varsta decat mine 🙂

  12. c. p.-b. on

    Ei, nu sint chiar matusalemic. 🙂 OK, ne tutuim. Eu sint Cezar.

  13. c. p.-b. on

    @ Alexei: E bine ca imaginea sau sunetul sa completeaze cuvintele, sa ofere o alta perspectiva, nu sa fie tautologice. Deci e bine sa ofere altceva.
    Hai sa-ti dau si un exemplu, din poemele animate ale lui Billy Collins. Ultimele versuri ale poemului Budapest sint „privesc lung pe fereastra si imi imaginez Budapesta sau alte orase in care nu am ajuns niciodata”. In timp ce sint rostite versurile acestea, ne este aratata o pata de tus (din calimara varsata pe masa) in care poti deslusi, reflectata, imaginea unor cladiri vechi, asemanatoare cu Parlamentul budapestan. Eu cred ca, astfel, versurile au fost completate in mod fericit.

    Nu stiu cum e Syberia, dar Myst e unul dintre jocurile mele preferate (il jucam acum citiva ani, pe Mac-ul meu).

  14. Salut | Terorism de cititoare on

    […] dinti niste cuvinte urite Zau ca ninsoarea asta e mai potrivita pentru vacanta.Cezar Paul-Badescu saluta “intrarea in vigoare, de la 1 ianuarie, a legii care interzice fumatul in locurile publice […]

  15. abc on

    e super videopoemul. mai ales ca imaginile seamana cumva cu niste radiografii pulmonare :))))


Lasă un răspuns

