„La noi natura e mai adevărată!”

Există – după cum s-a văzut şi din cîteva comentarii la postul precedent – ideea că occidentalii şi-au bătut joc de natură, la ei totul e prefabricat şi plastifiat, iar la noi (cu precădere la sat) a rămas o oază de natură adevărată. Că ţăranul român „trăieşte în armonie cu elementele naturii” – aşa cum am învăţat din comentariile de-a gata de la orele de română.

Satul bunicilor mei se află în nordul judeţului Argeş. E ultimul sat, de la el încep Munţii Făgăraş şi, avînd în vedere altitudinea şi condiţiile climatice, a scăpat de colectivizare. Are, deci, toate datele să fie un loc unde găseşti spiritul nealterat al satului românesc. Ei bine, prin mijlocul localităţii trece „Valea satului”, un rîu de munte cu apa rece. Ce credeţi că au făcut ţăranii cu acest rîu? Simplu: l-au transformat în groapa de gunoi a satului. Aruncă în el de toate, de la ambalaje, peturi, sticle, fiare, pînă la animale moarte. Pe scurt, rîul respectiv e o infecţie.
Să vă spun ce au făcut şi cu pădurile care le-au fost retrocedate?… Cred că vă închipuiţi că au intrat în ele cu toporul şi cu drujba (subtil, pentru că nu prea aveau voie, dar au rezolvat şi această problemă – aşa cum fraţii lor de la cîmpie au demontat pe şest sistemele de irigaţii).

E adevărat, există zone în Occident unde natura a fost „industrializată” (dar cîte din astea nu avem şi noi?…). În bazinul Ruhr-ului, de exemplu, e cam dezastru. Dar eu am stat în Bavaria – şi să vedeţi acolo păduri adevărate şi de care oamenii au grijă ca de ochii din cap!

Cînd am fost acum cîţiva ani în Scoţia, în Speyside (zona unde se face scotch-ul), scoţianul cu care eram a oprit la un moment dat maşina pe un pod, a legat o cană cu un fir şi a coborât-o în rîu. Apoi a ne-a dat să bem din ea mie şi celor cu care mai eram. Cu toţii am făcut îngroziţi un pas înapoi. La care omul a băut fără nici o problemă şi ne-a lămurit: ei au tot interesul ca apa rîurilor să fie curată şi potabilă, pentru că din ea fac whisky-ul; de aceea, îi monitorizează foarte strict pînă şi pe fermierii din zonă – să nu folosească pesticide şi alte prostii. Iată, de exemplu, o activitate industrială care e interesată să prezerve natura. Iar natura Scoţiei este de-a dreptul fascinantă! (Şi apa din rîurile lor – excelentă.)

Acum să revenim la „Valea satului” din comuna bunicilor mei…

27 comments so far

  1. luciat on

    eu am fost de fix 3 ori in viata mea „la tara”
    1. pe la 10 ani – mi se parea totul f exotic si interesant. am vrut neaparat sa ma bag intr-un piriu si copiii de-acolo mi-au zis ca-s nebuna si ca o sa fac bube drept pt care m-am abtinut (nu, nu faceau misto de mine, nici ei nu indrazneau sa intre in apa aia). am vrut neaparat cozonac proaspat, abia scos dintr-un fel de bucatarie separata (de vara, presupun) – am facut indigestie. dimineata mi-au dat lapte proaspat muls si nefiert – mirosea oribil, avea paie si alte mizerii prin el si n-am putut sa beau asa ceva deoarece mi s-a intors stomacu. cind am plecat am constatat ca fetitele de pe-acolo mi-au furat sosetele (erau niste sosete cu volanase, o prostie).
    2. acum citiva ani, la Sapinta – intr-o gospodarie de-aia traditionala. Mi-am bagat nasul peste tot pe-acolo. Era o iapa care urma sa faca un minz dar n-am avut noroc sa prind fericitul eveniment. Stapinul casei mi-a zis ca pot s-o calaresc daca vreau – am intepenit de groaza! cum sa te urci pe un biet animal care mai are un pic si naste????? camera continea un enorm dulap lucios super-naspa, un pat cu perne si plapumi grele care miroseau a naftalina (fireste, cu bibelouri la cap) si soba a scos fum de cred ca si acu imi mai trasnesc bagajele.
    3. mai de curind ma pocnise o pasiune nebuna pt casele de la tara si voiam neaparat una din chirpici, ca sa fie mai „rustica”. mi s-a explicat cu mila ca nu-mi trebuie mie chirpici 🙂 am gasit una din caramida, frumoasa foc si super-ieftina, intr-o zona „de vis”. mizerie incredibila inauntru, copii sanatosi dar jegosi, pur si simplu jegosi, mileuri pe tv si toale negre pe jos, curtea numai noroi si chestii stricate aruncate peste tot – despre buda din curte nu pot sa spun decit ca am aruncat un ochi si am inteles instantaneu ca nu am nici o urgenta si ca pot sa astept oricit pina la primul McDo.

    imi pare rau daca sint scirboasa si antipatica, dar dupa aceste experiente eu nu mai vreau natura romaneasca mai adevarata, pe cuvint de onoare 😦

  2. pterodactyl on

    e un pic ciudat să mergi prin pădure gândindu-te că dacă te abaţi de la cărarea frumos delimitată, te amendează. pe de altă parte, din cauza aceleiaşi frici de amendă, nu vezi flori de plastic prin copaci, totul e verde crud şi sănătos.
    nu le poţi avea pe toate?

  3. kogaionon on

    e clar ca „natura romaneasca mai adevarata” nu e pentru toata lumea… ceea ce este foarte bine, altfel, toti am fi fost tarani… jegosi, puturosi, needucati, necivilizati… pe mine inca nu m-a prins indigestia… iar la Mc nu merg nici sa mananc, d’apai la buda aia cu program schedule-uit de curatenie din ora in ora…

  4. cezarpaul on

    @ luciat: De unde se vede ca nu numai despre carti scrii fain, dar poti foarte bine sa treci si de cealalta parte a baricadei. 🙂
    @ pterodactyl: Eu n-am vazut nicaieri in Germania paduri in care sa nu ai voie sa te plimbi pe unde vrei. Amenzile erau (usturatoare, e-adevarat) daca aruncai hirtii pe jos – si in padure, si in oras. Iar in padure oamenii cu ciini erau tot cu punguţa după ei. La noi vezi rahatul de cîine şi-n buricul tîrgului.
    @ kogaionon: nu cred ca a zis nimeni ca tarani = jegosi, puturosi, needucati, necivilizati. Nici eu nu maninc mizeriile de la McDo, dar wc-urile sint absolut ok, la o adica. Ce au?

  5. kogaionon on

    era o simpla remarca la textul scris de luciat… In care ea a scris ca-s jegosi si sanatosi copiii… oricum, generalizam situatii rebele… oraseanul se integreaza greu la sat iar taranul si mai greu la oras… aspirational e ok, practic stam mai prost… dupa 50 de ani de urbanizare fortata, in doar 15 ani sa ne asteptam ca-s rezolvate toate? Ma simt bine la tara, imi place acolo (putinul timp pe care-l petrec) iar cei ce locuiesc sa stii ca se gospodaresc bine (marea majoritate)… mai rau e cu turistii astia de la oras, care, admirand pajistile nobile, arunca pe geamurile masinilor (mi-e greu sa cred ca toti merg doar cu ecologistele biciclete) mucuri de tigara, resturi de la sandvisuri sau peturi multiple… padure fara uscaturi nu exista, si la oras si la tara… doar ca fiecare din voi blitzeaza doar ce vrea, la un moment dat…

  6. Aky on

    Kogaionon, pusca la picior ca zici bine; fiecare pune reflectorul pe ce ii sustine ideile. Luciat, cu tot respectul.. spui singura ca ai avut putine asemenea iesiri. Stiu locuri mult mai mizere decat ai vazut tu, dar si multe, M U L T E locuri sublime, cu oameni gospodari, cu pensiuni”traditionale” fara fitze dar de o frumusete, din toate pdv, de vis. De ce Doamne iarta-ma arata cu degetul numai spre mizeriile noastre? De ce suntem totusi (care suntem) bucurosi ca suntem romani, care sunt locurile alea de vis „taranesti” unde oamenii, mentalitatea, stilul de viata sunt Curate, Frumoase, unde natura romaneasca e Minunata? Iertare, Lucia, dar cateva experiente de-astea ca ale tale (reale, nu neg) inseamna Doar ca ai avut ghinion si ti s-a luat cheful de a merge unde chiar ai avea bucurii enorme. Chestie de optiune si decizie, probabil.

  7. trestie on

    dezamăgitor…
    clar. eu îs prea ţărancă pentru oraşul în care locuiesc. doar un sfat pentru cei care nu au mereu căşti în urechi şi nu poartă mască de sudor: vizitaţi ardealul. atât.
    p.s.: mă întreb tot mai des, la ce ajută sutele de cărţi citite dacă rămânem tot orbi?

  8. windwhisperer on

    @ luciat…. ai avut ” ghinion” suflete ! Realul te imbolnaveste de….astm…
    J.

  9. cezarpaul on

    @ windwhisperer: Oare „a avut ghinion” ca e ea ghinionista sau problema e ca traim intr-o lume care e in masura sa-ti serveasca astfel de ghinioane?

  10. windwhisperer on

    @ Cezar & Paul…nu cunosc despre „luciat” decat ce expune ca o ” mimosa pudica” oraseanca,( no offensse} ce n-a vazut satul din ‘la medeleni” sau ” ulita copilariei” si n-a avut genunchii zgariati niciodata. Oricum , a generaliza..e o mare greseala. Raman la ce-am zis mai sus… sufera de ” astm” sufletesc 😦
    J. imho

  11. cezarpaul on

    @ windwhisperer: Oi fi frun doctor, ceva?
    Nu cred ca e cazul sa dam diagnostice oamenilor cu care stam de vorba. Fiecare are dreptul la propria opinie, iar intr-un dialog nu prescriem retete si trimitem interlocutorii sa se curariseasca.

  12. asklepios cuceritorul on

    Majoritatea caselor de intelectuali oraseni in care am fost se aflau intr-o dezordine, ba chiar o mizerie, cumplita. Hai ca poate exagerez putin. Nu chiar cumplita, dar oriscit. Iar Bucurestiul mi se pare si el mizerabil si la fel de necivilizat ca multe dintre satele. Ma duc sa-mi iau tigari.

  13. asklepios cuceritorul on

    @cezarpaul
    In articolul anterior, ca semne ale mizeriei satului romanesc ai dat carutele trase de cai si casele de chirpici. Atit. Apoi ai pus in joc, fara sa reiasa prea clar ce semnificatie ii dai, sintagma „Romanie profunda”. De aici ai sarit la concluzia ca daca in Bucuresti traiesti, cit de cit, in civilizatie, in satul romanesc dai de lumea a treia.
    Nu prea am calatorit prin tara, asa ca n-am de unde sti cum e Satul Romanesc. Ce mi-e clar e ca o caruta trasa de cai nu implica deloc ca proprietarul ei e necivilizat sau ca arunca gunoaiele in riurile patriei. Bunicii mei aveau cai. In fiecare dimineata scoteau baligarul din grajd. In fiecare zi ii tesalau si ii spalau. Din strada intrai in curte cu straturi de flori, in jurul careia erau casele, apoi urma ograda, in care erau capitele de fin, stivele de lemne, o colna pentru capra de taiat lemene, si in cele din urma in gradina cu straturi de morcovi, cartofi, ceapa, cu araci de vie si de rosii si asa mai departe.
    Ordinea era desavirsita, crede-ma.
    Sigur, n-as vrea sa traiesc viata bunicului meu, eu care nu mai tin minte cind m+am trezit inainte de 12. Nici nu-mi placea de el. Era un barbat foarte rigid. Si, fireste, cu timpul tractoarele vor inlocui carutele. E limpede ca sint mai eficiente. Însă de aici şi pînă a-i socoti pe bucureşteni civilizaţi iar pe bunicul meu şi pe consătenii lui nişte ţărani din lumea a treia, mai va.
    Mai e o problemă. Ce are a face România cu populaţia de la ţară? Din cîte ştiu, partidul care a adunat cele mai multe votrui de la ţărani. Poţi spune despre PSD că a promovat o mentalitate ţărănească? Evident că nu. Ce se întîmplă la ţară, ce idei sînt pe acolo, influenţează prea puţin istoria actuală a României. Modernizarea agriculuturii e o chestiune tehnică şi financiară. Aproape toţi cei sub patruzeci de ani vor să plece de la ţară. Nu mai au chef de căruţe. Nici de pămînt, poate numai ca să-l vîndă. Deci, oricum a-i lua-o, e o prostie să cauţi România la sat.

  14. asklepios cuceritorul on

    Am citit acum si comentariul ăsteia. Ce să zic, mileuri şi alte prostii ca simbol al kitschului… Că dacă umbli prin Bucureşti, nu întîlneşti kitschul… Că dacă te dai pe net, eşti ferit de kitsch… Iar laptele pasteurizat vs. laptele nefiert… 🙂 Bine că nu i se pare oribil la ţară fiindcă oamenii de acolo mor şi se îmbolnăvesc. Bine că nu i se pare oribil că la ţară oamenii se înmulţesc făcînd sex.

  15. asklepios cuceritorul on

    Am uitat de defrişări. Fii serios. Pădurile au fost puse la pămînt de orăşeni sadea.

  16. EugenS on

    e super scarbos la tara, e oribil. nu merg acolo decat daca sunt obligat.

  17. Georgia on

    Mie mi se pare că am cam epuizat subiectul ăsta (desigur, noi toţi). Presimt că o să devenim redundanţi, dacă mai continuăm în direcţia asta.

    Mă dezamăgeşte că nu ne mai mulţumim cu: eu cred asta, iar tu crezi altceva. Acum ne ambiţionăm pe: da’ tu de ce naiba crezi aşa?! las’ că-ţi demonstrez eu acum că nu e cum crezi tu.

    Eu am văzut postul ăsta doar ca pe „un loc” în care oricine vine şi îşi expune părerea. Însă din momentul în care polemica alunecă spre mârlănie, cred că ar trebui să ne oprim.

    Cezar, scuză-mă că am scris eu asta. Ar fi fost nimerit, s-o faci tu.
    A propos, vrei să fii bun să ne „stârneşti” cu altceva? Că văd că avem resurse. 🙂

  18. dadatroll on

    Deci, Occidentul are mai multa natura si mai curata, dar e falsa, ca sufletul lor. Al romanilor e adevarat ca natura. Hai Romania!

  19. cezarpaul on

    @ Georgia: Ma consolez doar cu faptul ca (aproape) nicaieri in viata discutiile in contradictoriu nu sint asa de clean precum am vrea – cu argumente, contraargumente si atit. Lumea se enerveaza, pune patima, vede in interlocutor un adversar, il ataca… Unii se ambaleaza in asa hal, de parca ar fi in joc onoarea propriilor lor mame. Asta e! (Totul e sa nu se ajunga la lovituri sub centura.)

  20. cezarpaul on

    @ Georgia: Si mie-mi pare rau ca un tip inteligent si pe care-l respect, asklepios cuceritorul, nu-si respecta la rindul lui partenerii de discutie („comentariul ăsteia”).

  21. asklepios cuceritorul on

    Pe mine m-a fraapat odata vorba unui neamt. Ne prezicea ca sarcina gindirii va deveni aprope imposibila. Eu constat ca a avut dreptate. La drept vorbind, nu inteleg nimic. Azi i-am urmarit pe Andrei Plesu, Gabriel Liiceanu si Mihai Neamtu desfatindu-se in vazul tuturor cu o inteligenta debordanta. Vorbeau despre institutii si Andrei Plesu constata ca in Romania sint antropomorfizate, ca instituiile noastre au nevroze, puseuri de exuberanta si asa mai departe. I-au intrat in joc si ceilalti doi. Am urmarit emisiunea impreuna cu o femeie pe care o iubesc de doua luni. O iubesc – e un fel de a spune. E mai tinara cu douazeci de ani decit mine. A terminat informatica in iunie si din august lucreaza s-a angajat la filiala romaneasca a unei firme de software. In facultate a cam facut foame. Taica-sau, un baptist, a avut cinci copii, ea e a doua, si a apoi a murit. Primul salariu, vreo doauzeci de milioane, mi se pare, l-a primit pe la inceputul lui septembrie. S-a dus in Metro si si-a cumparat o gramada de demincare de-acolo. A plecat de acasa voioasa si s-a intors pur si simplu fericita. A desfacut o conserva, a mincat o vreme, apoi si-a taiat citeva felii de sunca, a renuntat si la acelea, a trecut la dulciuri, gusta din fiecare aliment tot mai putin si trecea de la unul la altul tot mai repede… Parca ar fi cautat ceva in pungile alea. Intr-un sfirsit le-a lasat naibii. Ii spusesem ca banii aia n-or sa schimbe nimic, ca starea asta de insatisfactie e continua. Acum doarme ceva mai linistita. I-a urmarit pe cei trei si i se pare ca a inteles ceva din tara asta. In capul ei lucrurile par sa aiba sens. Insa miine, dupa citeva ore petrecute in oras, o sa constate ca substratul levantin al societatii romanesti, modernizarea cu grefa franceza, germana si belgiana din secolul XIX, pur si simplu nu o invata nimic. Ca existenta asta pe care o duce e la fel de opaca si inainte si dupa ce-i asculta pe Plesu, Liiceanu si Neamtu delectindu-se cu o inteligenta savuroasa. Ei se delectau, iar eu ma uitam ca prostul neintelegind nimic. Pentru mine sarcina gindirii e imposibila. Nici nu stiu ce anume ar trebui gindit. De aceea ma enerveaza tot cei care gindesc cu maxima lejeritate, toti cei pentru care a gindi e usor ca o pana, si mi se pare ca-mi aduc un afront personal. luciat inculded.
    Si ma gindesc ca ar fi nevoie de o violenta rece, bine tintita. Ceva care sa sparga coaja asta opaca. Dar nimic nu reuseste sa ma scoata cu adevarat din titini. Nici macar luciat cu dulapul si cu mileurile ei.

  22. cezarpaul on

    @ asklepios cuceritorul: Domnule, dupa cum am mai spus-o si alta data, jos palaria!

  23. asklepios cuceritorul on

    Mersi, cu toate ca in mod cert nu sint un domn.

  24. asklepios cuceritorul on

    Si multumesc mult pentru corectura aceea.

  25. cezarpaul on

    @ asklepios cuceritorul: Adica m-am inselat in privinta sexului? 🙂

  26. cezarpaul on

    @ asklepios cuceritorul: De vreo saptamina, sint intr-un loc unde nu am cablu si televizorul nu prinde nici un post, semnalul la mobil cind e, cind nu e, iar internetul la fel. Asa ca n-am vazut emisiunea cu Plesu & Liiceanu. Stiu teoria lui Plesu si mi se pare ca are dreptate cu mania noastra de a personaliza institutiile. Pentru multi dintre noi, importante sint persoana presedintelui (nu institutia prezidentiala), persoana premierului (nu guvernul), persoana directorului (nu institutia pe care o conduce), functionarul (nu ce reprezinta ghiseul la care e). Desigur, nu e numai vina noastra, ci si a presedintelui, premierului, directorului sau a functionarului. Si de aia institutiile functioneaza cum functioneaza.

  27. asklepios cuceritorul on

    Din ce am inteles eu, el avea in vedere nivelul inferior, cel al functionarilor.


Lasă un răspuns

