Sex şi violenţă pe înţelesul copiilor

CNA a lansat o campanie care are ca obiectiv atragerea atenţiei asupra „riscurilor la care sînt expuşi copiii care urmăresc nesupravegheaţi emisiunile tv”. Campania conţine trei spoturi realizate de casa de producţie Multimedia Est.

Clipurile au stîrnit aprigi controverse în cadrul consiliului şi mai mulţi membri s-au declarat scandalizaţi de conţinutul lor (iată, de exemplu, o reacţie: „Trebuie să fii psihopat să dai aşa ceva. Este un caz în care copilul trebuie dus la psihiatru, nu să mi-l daţi mie ca exemplu. Nu se poate aşa ceva!“ – Constantin Duţu, membru al CNA).

Dincolo de astfel de reacţii de o interesantă candoare pentru un membru al CNA (unde ar trebui – nu? – să se afle nişte oameni cu reale capacităţi analitice), cred că spoturile merită o discuţie ceva mai serioasă. Cum apreciaţi realizarea şi eficienţa lor?

De notat că respectivele spoturi sînt gîndite să fie difuzate după ora 22, deci se adresează părinţilor. Şi încă un amănunt (nu ştiu cît de semnificativ…): producţia lor a costat 40.000 de euro.

Iată şi cele trei clipuri în discuţie, pe care le avem prin amabilitatea celor de la IQads:




Anunțuri

28 comments so far

  1. cezarpaul on

    Am să încep eu şi am să dau „pentru servă şi teren”:
    Cel mai eficient mi se pare primul, cel cu sufrageria în întuneric, luminată de ecranul televizorului. Celelalte două mi se par greşite din punctul de vedere al efectului dorit de CNA. Dacă vreţi, vă spun şi de ce consider asta.

  2. ionuca on

    Oare eu sunt singura la care nu i se incarca reclamele? 😦

  3. Alex on

    Nu, nu esti singura, Ionuca.

  4. pymm on

    cred ca toate trei si-au atins scopul, de vreme ce a aparut, iata, daca nu o dezbatere, macar niste reactii si controverse.
    ma tem insa ce sunt destui parinti care, chiar daca nu au patit-o ca in clipul acela cu ziua copilului, unii nefericiti au putut recunoaste macar cateva gesturi ale copiilor in reactiile din filmulete. problema a fost conceptualizata simplu si cu efect de Sartori, in Homo videns.

  5. Alexei on

    Is private clipurile. Puteti sa le faceti publice ?

  6. cezarpaul on

    Oups! Se pare ca wordpress-ul ne-a rezervat iarasi niste surprize tehnice. La mine se vad clipurile, dar dupa mai multe incercari. Mai reuseste cineva sa le vada?

  7. Alexei on

    Nu e de la WordPress. Cel care a postat clipurile le-a facut private iar dumneavoastra puteti sa le vedeti pentru ca sunteti in friend list-ul respectivei persoane. Gresesc ? 🙂

  8. Alexei on

    (pe YouTube – daca nu se intelege :D)

  9. Cris on

    Eu le văd.
    Toate trei sunt şocante. Şi aşa şi trebuie să fie. Cunosc destui părinţi ai căror copii au comportamente deviante în mare parte cauzate de accesul necontrolat la media în general şi la televizor în special.
    Întâmplător chiar am două prietene cu copiii de aproximativ aceeaşi vârstă, dar cu idei diferite despre cum se creşte un copil. Diferenţele sunt uriaşe. Unul este irascibil şi violent în limbaj şi comportament, celălalt calm şi jovial.

    Şi mai e un aspect pe care l-am remarcat tot la ei: vocabularul. Unul vorbeşte în stereotipuri, iar vocabularul lui se rezumă la câteva sute de cuvinte (cu tot cu conjuncţii), celălalt poate purta o conversaţie normală pentru un copil de 5 ani.

  10. cezarpaul on

    @ Alexei: S-a rezolvat si problema asta.

  11. Alexei on

    Amu se vede si la mine. Din pacate.
    Prima imi pare inofensiva, a doua exagerata, a treia mi-a ridicat o spranceana.
    Poate sunt nerealist, ori idealist, dar problema nu e la tv, pe net sau in fata blocului. Problema e ca oamenii mari sunt incapabili sa ofere o educatie corespunzatoare copiilor. Dar – la naiba! – e mult mai simplu sa arunci vina decat sa ti-o asumi.

  12. Alexei on

    No, stiu ca-s plictisitoare citatele, dar e unul pe care l-am gasit in urma cu 8 ani (cand eram tanar si frumos, cred) intr-un manual de chimie:

    O descoperire in sine nu este niciodata buna sau rea. Bun sau rau este numai modul in care oamenii o folosesc.

    Daca nu ma inseala memoria, era extras din „Destinul energiei nucleare”.

  13. Monica on

    mda, 1, 3, 2 ar fi ordinea mea…
    copilul cu tortul e aiurea rau( desi seamana cu nepotelul meu atomic, comportamental:), deci poate nu e departe de realitate.

    Cel mai mult imi place insa povestea clicksafe.de

  14. kogaionon on

    Filmuletele sunt facute pt parinti, am inteles, daca iau in calcul ora de difuzare. Mesajul acestora este oarecum diluat, lipsit de expresivitate si controversat doar pentru cei ce refuza sa creada ca realitatea e naspa. Ce mi se pare periculos este ca acel clip cu fetita din metrou sa nu devina o provocare trendy (chiar de „inspiratie”) pentru toti adolescentii ce vor intra in contact… chiar si de pe youtube, nu neaparat de la TV. Subiectul cu bugetul cheltuit (40.000 eur) nu e deloc relevant si nici nu conteaza. In alta ordine de idei, pe vremuri erau considerati „vagabonzi” acei copii ce pierdeau timpul stand prin fata blocului toata ziua. Acum, cei ce stau toata ziua pe net sau pe DVD cum s-or numi? Daca pt noi, „asti mai maturi”, blogul, de ex, ne contureaza senzatii noi, de ce pentru cei mai mici sa nu se iste senzatii asemanatoare? Iar de aici si pan la violenta in gandire sau exprimare… Nu avem filtre pe net, praguri,accesuri restrictionate (sau ma rog, doar la erotisme dar e deja prea tarziu) identitatile pot fi schimbate oricand… aici cred ca e marea problema si nu neaparat TV-ul! Sunt eu prea radical, oare?

  15. Georgia on

    Mi s-au părut pertinente opiniile lui Alexei şi cea a lui kogaionon.

    Cred că mi-ar fi fost mai uşor, dacă aş fi vorbit din perspectiva unui părinte. Din fericire (pentru că ăsta e sentimentul care mă încearcă în ultima vreme), nu sunt părinte.

    Dintre cele trei, aş alege-o doar pe prima. Pentru că ăsta e cel mai important lucru de semnalat: Somnul părinţilor naşte monştri! Până la urmă, ceea ce i se întâmplă copilului, porneşte din casă.
    Cea de-a doua mi se pare înfiorătoare, iar ultima, vorba lui kogaionon, este chiar o provocare trendy. Un fel de seducţie exercitată de o Claudia Schiffer în devenire.

    Făcând o paranteză, îmi spunea un prieten că a citit mai demult, că un copil s-a aruncat de pe geam, că văzuse el la televizor că poate să zboare… Şi subliniez ceea ce spunea şi Alexei, că problema nu e la tv, net sau în faţa blocului. Ci se referă la incapacitatea oamenilor de a oferi o educaţie corespunzătoare din jd motive.
    Nu am de unde să ştiu dacă un copil este un produs al dragostei, o presupusă rezolvare a situaţiei de criză dintr-un cuplu, o pură întâmplare, un moştenitor al unui imperiu sau orice altceva. Dar sunt convinsă că un copil înseamnă o mare responsabilitate. (Vă mai amintiţi de Micul prinţ care spunea că e responsabil pentru floarea lui?!)

  16. monsoux on

    mie mi se par memorabile si socante, mesajul e clar, deci sunt cat se poate de eficiente ne putem astepta sa fie. Suma nu e mare, in conditiile in care pentru o productie modesta e nevoie de cel putin douazeci de mii de euro. Sloganul insa mi se pare gresit si agramat. Cezar, tie de ce ti se par gresite ultimele doua din punctul de vedere al efectului scontat de CNA?

  17. cezarpaul on

    Spotul cu sufrageria mi se pare eficient pentru ca prezinta o scena plauzibila, care poate fi intilnita in viata de zi cu zi si, astfel, publicul se poate identifica cu protagonistii. Celelalte doua pacatuiesc tocmai prin lipsa de verosimilitate. Iti zici „Asa ceva nu se intimpla in realitate” si treci mai departe, povestea nu te atinge prea tare pe tine, personal. In plus, clipul cu fetita dansind la bara poate stirni foarte bine fantezii in rindul pedofililor.
    Actoriceste vorbind, fetita joaca foarte bine, iar transformarea de la atitudinea inocenta la femeia provocatoare si viceversa este extraordinara. Asa ceva nu te prea oripileaza, iar celor care au anumite inclinatii le poate da si idei…
    Ma bucur ca a fost observat si sloganul ala, care numai corect româneşte nu e (corect ar fi fost, desigur, „Nu lăsa copilul să fie educat de televizor”). E adevarat, nu s-au dat excesiv de multi bani pentru aceste clipuri, dar tot ar fi ajuns sa fie angajat un copywriter care sa cunoasca limba română.
    Si, nu in ultimul rind, ce e cu chestia asta – sa nu fie educat de televizor? Vrem, nu vrem, copiii se uita – si atunci nu ar strica sa fie si educati prin intermediul televiziunii. Ideea e ca televiziunea ar trebui sa mai si educe – si e surpinzator ca tocmai niste mesaje ale CNA afirma exact contrariul.

    PS: Multumesc, Monica, pentru spotul german – mi se pare chiar foarte bun. Nici ceea ce se intimpla acolo nu exista in realitate, dar parca e altceva. In cazul celor facute la noi, iti sare in ochi exagerarea…

  18. Georgia on

    Crezi tu, Cezar că televiziunea ar mai trebui să şi educe?! 🙂 Televiziunea e ocupată cu ratingul.

    Nu mai ţin minte de când n-am mai deschis televizorul. Pentru că mi se face greaţă de emisiunile lor de doi bani şi de acelaşi film care rulează pe cel putin 2 posturi, evident, cu alt titlu. Dar, dacă stau să mă gândesc bine, nu reuşesc să-mi amintesc în niciun chip, un moment în care m-am simţit câştigată, uitându-mă la televizor. Iar dacă eu am sentimentul ăsta de ceva timp, perspectiva ca televiziunea să mai şi educe, mi se pare al naiba de îndepărtată.

    Iar la noi, aia cu exagerarea care omoară bunul simţ, se potriveşte ca… un ecran mare.

  19. cezarpaul on

    Televiziunile comerciale sint ocupate cu ratingul. Televiziunea publica ar trebui sa se ocupe si cu altceva.

  20. v on

    pai, traim intr-o tara in care banul public nu conteaza. din banul public se va ridica, au votat senatorii, ditamai catedrala neamului. din banul public se finanteaza partial o televiziune care se comporta de parca ar fi particulara. banul public se duce pe rigola in jos. etc.

  21. Alexei on

    Nu stiu daca televiziunea – publica ‘au ba – e obligata sa educe. Daca e, imi pare rau pentru elevi.
    Georgia, Cezar: e bine ca televiziunea publica e preocupata de rating; cred ca in felul asta are sanse sa ajunga sa se intretina din surse proprii.

  22. cezarpaul on

    @Alexei: Este obligata. La lege scrie ca trebuie sa aiba cel putin 35% emisiuni culturale. (Dar stiti cum e la noi cu legea si cu tocmeala…)
    Eu nu spun ca nu trebuie sa fii interesat de audienta pe care o ai, dar sa nu te preocupe exclusiv acest lucru. Ca, daca vrem numai rating mare, vom vedea numai „Surprize, surprize” si talk-show-uri cu Becali.
    Televiziunea nu va ajunge niciodata sa se intretina din surse proprii. Mai mult, sefii de-acolo se lupta acum sa mareasca taxa de timbru (asta in paralel cu interesul din ce in ce mai mare pentru a concura televiziunile comerciale la rating).

  23. Alexei on

    Doua lucruri trebuie avute in vedere: felul cum prezinta ea – televiziunea – subiectul si felul cum telespectatorii privesc atitudinea televiziunii fata de subiect (:D) Altfel spus, masura in care informatia este alterata si nivelul de incredere al end-user-ului* sunt doua aspecte care nu trebuie ignorate. Pentru ca exista riscul ca o situatie sa fie deformata iar consumatorul sa o accepte ca pe o stare de fapt. Nu pretind perfectiunea, cred, doar, ca publicul trebuie sa fie mai rezervat, ca are nevoie de o educatie pentru a separa adevarul de fantezie. Iar discernamantul nu ti-l formezi la tv.

    * defect profesional

  24. vio on

    bun, aseara, ora 22:23 aprox in Germania, reclame la dharma si greg, fumam tigara aproape adormita (eu), cind vad ceva draguuuut la tv, un animalut gen cobai cu blana (eu stiu doar de cobai fara) care chitcaia el asa si un copilas foarte simpatic care se juca cu el si mai avea niste soricei de astia intr-o cutie alaturi.
    si pe primul il leaga cumva si ii face rau (!) si saracutul animal se chinuie el foarte frumos (….) si la urma ii mai pune si-o bombita, ca sa rezolve problema.
    copilul e in timpul asta foarte incintat de obiectul preocuparilor lor (si subiectul??).

    in fine, apare scris negru pe alb sau invers Oare copilul Dvs. invata sa fie violent de la tv?
    bine, el era chiar sadic cred, dar ce stiu copiii?

    o sa urmaresc daca mai prind reclama, ca a fost prima oara si nu cred c-am retinut mare lucru. eventual un link pe iutub.
    (ca de obicei, sint foarte coerenta, am scuze mereu)

  25. vio on

    in loc de cobai cu blana am vrut sa zic hamsteri! 😀

  26. cezarpaul on

    Cobaiul acela cu blană cred că era Porcuşor de Guineea. 🙂

  27. vio on

    asa cred si eu, dupa ce-am revazut reclama. afirmi asta cu atita siguranta, incit cred ca stii exact despre ce vorbesc! 🙂

  28. cezarpaul on

    Nu, nu stiu spotul de care vorbesti, dar am dedus ca nu era cobai sau hamster. Daca ti-a sarit in ochi blana, inseamna ca era mai mare decit a unui hamster – si singurul care are blana mai mare este Porcusorul de Guineea (varianta cu păr lung).


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: