„Gândul” înfierează cu mînie proletară. Iarăşi.

Vă mai amintiţi de povestea cu Gramo, cînd Gândul a dat cu bîta-n baltă? Acum ziarul lui C.T. Popescu recidivează – şi tot într-o chestiune legată de bloguri.

Dacă nu ştiaţi, aflaţi că masa de manevră care a protestat la poarta din Pangratti a fost plătită de caţavenci (adică tot un fel de agenturi străine) să facă presiuni pentru ca Ioan T. Morar să-şi recîştige emisiunea şi să se îmbogăţească în continuare. Cel puţin aşa susţine o anume Diana Popescu, în ziarul Gândul de ieri.

Aţi recunoscut, desigur, modelul de înfierare cu mînie proletară specific presei comuniste şi celei iliesciene de la începutul anilor ’90. Trebuia să mai scrie şi de faptul că protestatarii au fost momiţi cu droguri şi dolari (falşi, desigur) – şi tacîmul ar fi fost complet.

L-am auzit de mai multe ori pe Cristian Tudor Popescu tunînd şi fulgerînd împotriva expresiei „se spune că” – şi preşedintele CRP zicea, pe drept cuvînt, că asta-i o expresie specifică perioadei staliniste (mai precis jdanoviste), cînd au fost înfundaţi pe baza ei mulţi oameni nevinovaţi. Ei bine, subalterna domnului Popescu, domnişoara Popescu, o foloseşte fără să clipească – e adevărat, puţin modificată ca formă, dar cu acelaşi înţeles: „Există şi păreri conform cărora toată această tevatură culturală are un motiv deloc artistic: banii.” Cu acelaşi înţeles şi cu acelaşi scop: punerea la zid necondiţionată. Cînd zici „se spune că”/”există păreri conform cărora”, nu trebuie să mai dovedeşti nimic, cel incriminat este vinovat în mod cert. Se ştie asta!

Dacă o iei la bani mărunţi pe autoarea articolului, aceasta se va spăla pe mîini imediat: „Nu eu am făcut această acuzaţie. Eu n-am făcut decît să reproduc ce se spune…”

Aşa stînd lucrurile, concluzia articolului vine de la sine: [se spune] „Că Ioan T. Morar, văzând că-i scapă asemenea sumă, şi-ar fi agitat prietenii „caţavenci” şi nu numai, pentru a o recâştiga.” Săraca fată! N-a înţeles nimic din tot ce s-a întîmplat, din gestul unor oameni veniţi să susţină dezinteresat nu neapărat o anumită emisiune, ci ideea de cultură la televizor sau ideea de lectură. În lumea ei, totul e neguros şi animat de intrigi, bani şi interese. Aproape că ţi-e milă de ea…

Acum cîteva luni, am văzut un studiu de piaţă dedicat presei cotidiene, în care se spunea, printre altele, că cei mai mulţi cititori ai Gândului cumpără ziarul pentru C.T. Popescu şi că nu-i mai interesează nimic altceva. Chiar şi aşa stînd lucrurile, e oare normal ca ziarul ăsta să fie atît de plin de bull-shit?

PS: Nu ştiu ce bani a cîştigat Ioan T. Morar pentru „Lumea citeşte”. Dar, la ce sume se cheltuiesc în TVR pentru tot felul de meşteşuguri de tîmpenie, nu mă deranjează deloc dacă se dau nişte bani (mulţi, puţini) pentru o emisiune ok de cultură.

25 comments so far

  1. Rainbow Books » OMG! on

    […] Mda… eu nici nu se sa spun in legatura cu tampenia asta. Momentan in vin in minte doar niste invective la adresa lu’ tanti care a scris articolul, dar nu o sa le folosesc aici. In schimb cititi parerea lui Cezar. Click. […]

  2. Cinabru on

    Aha, deci a fost o manipulare a catavencilor, asa se explica totul. Normal ca noi, mai batuti in cap, nu ne-am dat seama si a trebuit sa vina vajnic ziarul Gandul sa ne deschida ochii. Pai, in cazul asta, astept si io partea mea de bani, drogurile si cartile decadente din Vest. Ce bine ca mai exista ziare care sa apere interesele boborului platitor de taxe la TVR, nu-i asa, toarsu Cezar ?

    E greu pentru unii sa priceapa ca exista oameni care isi fac timp pentru o idee, fara bani. Ce sa-i faci, e greu, tare greu.

  3. isuciu on

    Eu propun să recunoaştem .S-au prins, asta e , ce mai ! Mie mi-au dat o maşină de falsificat roni, o punguţă cu droguri de 5 kg şi trei gagici goale ( la pachet ) – din Noua Caledonie.

  4. cezarpaul on

    Din pacate, mi-am dat demisia acum citeva luni de la Cotidianul. Daca nu o faceam, eu as fi fost cu siguranta cel care va impartea pachetelele cu bani, droguri si femei. Si, dupa cum se stie, cine-mparte parte-si face!

  5. Cinabru on

    Si n-a mai ramas nimica-nimicuta ? Ca pentru un protest organizat de catavenci, cum a fost asta, tre sa mai fie niste droguri, niste femele, eventual ceva armament si munitie. Banii vin prin posta sau curier ?

  6. puck on

    se zice ca nici o fapta buna nu ramane nepedepsita :))

    din cate am simtit/ vazut/citit ici-colo, blogarimea nu se mai agita pentru articolele aiuristice din ziare si reviste. de obicei cel care scrie articolul nu se oboseste sa dea mai mult de un click pe blogul pe care aterizeaza. si apoi, trebuie sa umple si ei spatiul cu ceva, sa nu uitam si rafuielile intre trusturi etc etc

  7. dragos c on

    Pe mine nu ma mai deranjeaza demult ce spun mass media, calitatea reporterilor fiind de altfel foarte proasta, incepand cu „liderii de opinie”.

  8. asklepios cuceritorul on

    Puţină atenţie. Nu era vorba de „se spune că”, ci de „kak isvestno” („după cum se ştie”). Deosebirea e evidentă.
    Vorbind despre articolul cu pricina, e amuzant rău. Autoarea vede un indiciu de lucru necurat în aceea că n-a protest nimeni cînd emisiunea a intrat în vacanţă, că protestul a izbucnit abia după ce s-a aflat că emisiunea a fost scoasă din grilă. În logica asta, ar trebui să credem că, din moment ce microbiştii n-au protestat în vară, cînd fotbalul a intrat în vacanţă, n-ar protesta nici dacă cineva ar hotărî ca Liga lui Mitică să nu mai înceapă, decît manipulaţi de forţe obscure.
    Nu e vorba de nici un comunism aici. De aia nu-mi plac mie oamenii culţi şi intelectualii, că văd peste tot comunism. E vorba de prostie în cea mai comună formă a ei şi atît.
    Protestul, bineînţeles, a fost o prostioară sinceră.
    Pa

  9. eugens on

    da, diana popescu aia e o proasta comuna, nimic mai mult. pur si simplu n-a inteles nimic, si ca ea sunt o gramada cam pe la toate ziarele si revistele (inclusiv dilema, dilemateca si romania literara)

  10. cezarpaul on

    @ asklepios cuceritorul: Multumesc pentru precizare. Intr-adevar, C.T. Popescu vorbea de “kak isvestno”, ceea ce nu inseamna tocmai “se spune că”, ci ceva pe-aproape. Pe de alta parte, orice jurnalist invata in scoala (sau ar trebui sa invete) ca presa nu se face cu “se spune că”.
    Nu am zis ca autoarea articolului ar avea simpatii sau convingeri comuniste, ci ca a scris un articol care incearca sa manipuleze si sa „infiereze” asa cum faceau cele din perioada comunista. O dovada de manipulare este si cea pe care ai dat-o tu, cu intratul emisiunii in vacanta – si nu este singura. O alta e afirmatia ca emisiunea „Nocturne” a fost bagata din nou in grila (s-a spus de fapt ca va fi bagata in primavara – ceea ce e cu totul altceva). s.a.m.d.

  11. asklepios cuceritorul on

    Sînt un tip frustrat. Am înghiţit tone de ceapă la viaţa mea, de aceea îmi reprim cu greu aciditatea, mai mult sau mai puţin justificată. Aici, pîna acum, am reuşit cît de cît. Aşa că mă grăbesc să spun repede, repede ce mă scoate din sărite.
    Mă enervează că pensionarii abia dacă au ce mînca? Mă enervează. Am chef să intru în politică pentru asta? Nu. Mă enervează că pensionarii securişti au milioane? Mă enervează. Dacă văd vreunul pe stradă, o flegmă tot îi trag. Mă enervează proteveul, tevereul, antenele, otevenel? Mă. Am chef să intru-n Asociaţia Consumatorului (a CONSUMATORULUI – giiiiiiiiz!) şi să inventez un DREPT (de origine divină?) la calitatea informaţiei? Păi eu şi plimbările mi le socot un noroc, nu un drept. Poate-o fi tarat de comunism. De la o vreme parcă pierd ce-am cîştigat în ’89, traiu-n libertate. Socot că-i bine să citeşti şi, ce să vezi?, socoteala mea se transformă în rezultaul evoluţiei nevoii de butelii în nevoie de emisiuni culturale, cam cum omul e maimuţa coborîtă din copac. Fac un salt aici, pentru mine e limpede – pentru voi, nu ştiu. Trebuie să-mi ascund frustrările, să le ţin sub capac. Dacă înjur ceva, trebuie musai să am o alternativă la respectivul ceva. Să fiu, adică, constructiv. Să am o ideologie. Şi dacă-mi place Tolstoi, sînt obligat şi la Dostoievski, altfel sînt retrogradat la gradul de dobitoc. Şi sînt iraţional, fiindcă dacă aşa gîndesc, de nu-mi văd dracului de treabă? De ce ţin să se afle că părerea mea despre lecturiada e că a fost o muieriadă (de la muiere, nu de la gură)? Ştiu că toţi trebuie să ne plătim întreţinerea şi că administratorul de bloc e un om dintr-o bucată care întreţine mersul lucrurilor în bună stare, bătînd la uşa celui care ascultă manele la 1000 de W. Atîta că mă enervează şi Administratorul şi Manelistul. Mă enervează toţi care cred că între ce gîndeşti şi cum te comporţi trebuie să existe o relaţie strictă. Eu sînt omul lui „o fi! dracul ştie! doamne dă că am apucat să trăiesc şi clipa asta”. Dau pariu că am reuşit să demonstrez că n-am habar ce vreau.

  12. alex radu on

    am observat mai de mult timp ca ziarul „Gandul” e cam pe duca (din pacate)… si da, multi il cumpara doar pentru faptul ca e director CTP.
    in plus, nu stiu daca are rost sa ne amagim cu ce zic niste pseudo-ziaristi. protestul (nici macar miting, cum spune „ziarista”) de la TVR a fost unul intemeiat, desfasurat cu siguranta nu sub comanda celor de la Catavencu, iar dovada sta faptul ca mult mai multi oameni si-ar fi dorit sa ajunga daca nu erau opriti de niste motive cat se poate de obiective (spre exemplu, faptul ca se aflau in alt oras la acel moment).
    ce ma intristeaza pe mine e ideea pe care o practica TVR-ul, cam de mult timp: renuntarea la cultura. Emisiunile de cultura care se afla in grila le poti numara pe degete, ceea ce nu se prea intampla atunci cand e vorba despre alte emisiuni: politice, sportive, de divertisment etc. oare cultura n-ar trebui sa fie pentru toata lumea? TVR-ul se pare ca zice altfel… 😦

  13. dadatroll on

    Bai, Dragos, poti tu sa demonstrezi ka nu e asa? Nu? Atunci Skanteia are dreptate, adika zike Adevarul!

  14. pelicanusaubabita on

    A inceput sa nu se mai citesca de mult, de cand se citea destul de mult, dinainte de televizor. acuma cu sudamericanizarea asta a „civilizatiei” nu pre mai are rost sa citesti. Nu se citeste ptr ca momentul umanitatii este al „ahrimanismului” cum zic antroposofii. Se citeste util, nimic mai mult. Nu e nevoie de mai mult. Contructia voluntara a individului in sensul lui Goethe sau Thomas Mann nu mai exista, si deci recuzita a devenit superflua. In schimb vietile individuale au preluat formatia, constructia omului. e mult de vorbit

  15. dadatroll on

    Deci, mei, pelicanu sau babita, incerci sa te iei dupa mine? Si ce e aia babita? Nici macar nu intelegi nici macar tu la-sama in pace.

  16. pelicanusaubabita on

    Conversam pe msg cu o prietena despre hipofiza ei si (deci) mi-a propus sa puna asta pe blog. E un cut-and-paste de pe msg. “Babitza” este sinonim cu “pelican” (nu e vorba de cerneala). E un citat din Urmuz – daca mi-aduc bine aminte. Se scrie “lasa-ma”, nu “la-sama”, care are alta semnificatie sau niciuna.
    Succes in productie!

  17. autorul on

    Cezar: Nu cred povestea cu presiuni, dar chiar si asa sunt de acord sa se faca smenuri pentru ca emisiunea lui Biju sa fie continuata. Eu am prins-o doar de patru-cinci ori, dar mi s-a parut haioasa (interesanta 🙂 ). Oricum astia de la Gandul lui CTP sunt sf si aproape in buda cu lovelele. Vai, ce limbaj de cartel alfa am! Sorry! Sunt foarte-foarte-foarte obosit.
    Apropos…de ce ai plecat de la Cotidianul? Am uitat…(stiu de ce-am plecat eu 😉 . macar atat.)

  18. cezarpaul on

    Stiu ca cei de la Gandul stau prost cu banii, dar asta nu justifica timpeniile cu repetitie pe care le tot publica (imi amintesc, printre altele, de un articol de-al unuia, Iovanel, care cica ar fi avut intentia sa scrie o cronica la Orbitor, dar n-a facut altceva decit sa incerce sa demonstreze tot articolul ca Mircea Cartarescu e megaloman si geniu retardat).
    Poti sa vorbesti cum vrei, ca doar nu sintem aici la o receptie cu fracuri si papioane…
    Cu plecarea de la Coti e o poveste ceva mai lunga. Voi sintetiza, totusi: am plecat ca nu mi-a mai placut acolo.

  19. dadatroll on

    Urmuz, cucuruz. Pe ce post e, si de la ce ora?

  20. isuciu on

    @asklepios : De ce spui că protestul ar fi fost o „prostioară” ? La ce te gândeşti ? ( Scuze dacă în vreuna din cele două întrebări am exagerat cu ceva ).

  21. Liviu V. on

    Din cate inteleg eu din ce spune – in multe cuvinte – asklepios, lui orice protest i se pare o prostioara, nu protestul de la TVR in special. Cred ca insasi ideea de protest i se pare barbara. Ce nu inteleg este de ce protesteaza el la dorinta altora de a protesta. 🙂

    Mie imi plac protestele, mai ales atunci cand sunt facute de oameni nemanipulati. Cred ca lumea ar trebui sa iasa mai des in strada, pentru ca mi se pare ca ideea de Cetatean dispare, ca nimanui nu-i mai pasa de cauze generale, ca tot mai multi oameni se gandesc doar la „cauza” proprie.

    Protestele, chiar daca in aparenta nu rezolva nimic, macar aduc in prim-plan, in „dezbatere publica” (pun ghilimele pentru ca-mi pare o sintagma cliseizata) probleme reale.

  22. isuciu on

    Şi atragerea atenţiei înseamnă ceva.Orice rezolvare a unei probleme începe cu nominalizarea ei – aşa cum o călătorie oricât de lungă,spre China să zicem, începe cu un pas.

  23. Monica on

    cred ca semnatara articolului a fost condamnata.
    Spuneti si voi:
    http://www.gandul.info/planeta-media/protest-sic.html?3939;904482
    plus : Gandul face angajari la mai multe departamente, printre care si cel la care lucreaza doamna…

  24. cezarpaul on

    @ Monica: Incredibil! Parca articolul e scris de alta persoana…

  25. Jpeg on

    Cultură-anticultură, politică-antipolitică… Din toată afacerea asta mi-a rămas în minte expresia „meşteşuguri de tîmpenie” pe care am intenţia s-o ţin minte o vreme.


Lasă un răspuns

