Pro şi contra fotbalului

Unii îl consideră “sportul-rege”, sportul prin excelenţă sau singurul sport demn să stîrnească marile iubiri. Marile iubiri şi marile solidarităţi între cei care-l venerează. Atracţia lui ţine de inefabil. Ca orice obiect al unei îndrăgostiri, el nu poate fi povestit, nu poate fi descris în ceea ce este el esenţial şi fascinant. De fapt, fotbalul nu e numai un sport. Fotbalul e un mod de viaţă. Fotbalul e o filozofie. E magie. E una din religiile cu cei mai numeroşi adepţi de pe pămînt. Faptul că el a fost transformat, între timp, în industrie, nu-i scade deloc din merite, din puritatea iniţială. (Se pare că acesta este destinul oricărei religii: să fie deturnată, cu timpul, într-o activitate profitabilă; dar asta nu înseamnă, Doamne fereşte!, că ea ar fi greşită în esenţă.)

Alţii îl denunţă ca pe un nou opiu al popoarelor. Un opiu de calitate îndoielnică, făcut din vulgaritate, instincte primare şi violenţă. Fotbalul e un teritoriu al atitudinilor macho, al intoleranţei, al tribalismului şi al rasismului. Unul care promovează şi ajunge să transforme foarte repede în vedete (şi, deci, în modele) personaje inculte şi de o calitate umană proastă. Ba, mai mult, fotbalul e, de fapt, o mare inginerie financiară, care se hrăneşte din exploatarea instinctelor joase ale maselor. Nu mai este de mult un joc, ci doar o formă de manipulare aducătoare de profit, iar în spatele lui se dau tunuri financiare şi se trag iţe. Popularitatea lui se bazează pe faptul că se adresează tocmai trăirilor primare ale oamenilor, deci celui mai mic numitor comun.

Voi de ce parte a baricadei vă aflaţi?

19 comments so far

  1. peculiarme on

    Eu n-am inteles niciodata ce poate fi atat de interesant in a alerga dupa o minge cu sufletul la gura. Privind de sus, observi o masa de oameni (numiti fotbalisti) care alearga gramada dupa o minge in continua miscare si-si mai dau si un cap in gura in functie de care ajunge primul la minge. Acesti oameni sunt platiti de sute de ori mai bine decat e un medic, de exemplu, nu au niciun soi de scoala si nici nu le trebuie. Sunt mediatizati de nu se vad si sunt platiti de nu mai stiu ce sa faca cu banii. Plini de faima, se trezesc in fiecare dimineata, se spala pe fata si se privesc in oglinda, spunandu-si cu toata mandria „sunt fotbalist!”. Si isi mai iau si SUV pe deasupra. 🙂

  2. pymm on

    nu, popularitatea fotbalului nu se bazeaza pe capacitatea de-a declansa „trairile primare”; mecanismul sau e vechi – vezi cum descrie suetonius, in vietile celor 12 cezari, popularitatea de care se bucurau chiar si in randul imparatilor intrecerile de care, cu echipe reprezentate de culori; e pur si simplu un loc unde se aduna oamenii pentru a trai ceva in comun; de aia nici nu va isteriza vreodata publicul „de la tara”.

  3. Liviu V. on

    N-am prea jucat fotbal. Am crescut intr-un bloc plin de fete (cred ca mai stiu si acum sa joc „elasticul”) si, cand am jucat pentru prima data intr-un meci de fotbal inter-clase, in campionatul scolii, meci in care am intrat ca aparator pentru ca nu mai era nimeni neaccidentat, am dat autogol… N-am avut deci premise pentru a iubi fotbalul. Nici macar pe linie paterna – tata era un iubitor de handbal. Nici nu l-am detestat. Aveam prieteni fotbalisti la juniori, mai mergeam uneori pe stadion sa ma uit. Pe atunci violenta de acum nu exista, sau poate n-am vazut-o eu.

    Privind ce se intampla acum, aproape ca m-as declara contra fotbalului, contra publicului de fotbal, contra patronilor din fotbal. Mentin totusi o atitudine rezervata – sunt multi oameni pe care ii apreciez si care iubesc fotbalul. Si-apoi, am vazut si eu meciuri intre Germania si Anglia (doua dintre tarile mele preferate, pentru care simpatia se extinde si la nivel de nationale) care mi-au transmis un dramatism demn de scena unui mare teatru.

  4. ionuca on

    Mie imi este pur si simplu indiferent 🙂

  5. vitalie on

    exista doua fotbal-uri (mi se tolereaza inovatia lingvistica?): unul mediatic, isteric,brutal, salbatic, suprasaturat de bani, publicitate, atentie publica, plin cu E-uri si doping, si un altul, de amatori, adica de cartier, care nu contine brutaltiate, ci fler, nu este concurenta ci prietenie, nu este profesiune ci arta, nu este meserie ci hobby sau distractie… deosebirea dintre ele este diferenta dintre turma de pe teren a lui becali si grupul de prieteni care bat mingea pasnic pe maidan, dintre accidentarile brutale si bataile in regula la care se dedau „profesionistii” si atingerile ritualice, de mangaiere intre prieteni buni..pe de o parte este fotbalul care dezbina, care ucide, care lichideaza solidaritati etnice, culturale, pe de alta parte este fotbalul care creeaza comunitate, prietenie, stima…
    va dati seama ca prefer cel de-al doilea fotbal, chit ca golurile, driblingurile si pasele de acolo nu intra in istorie, intra in inima, in schimb… e ceva

  6. eL Lunes on

    Nu e vorba doar de „Un opiu de calitate îndoielnică, făcut din vulgaritate, instincte primare şi violenţă” si de „un teritoriu al atitudinilor macho, al intoleranţei, al tribalismului şi al rasismului.”

    Fotbalul e mult mai mult de-atat… Pacat ca unii vor sa vada doar aspectele acestea… Episodul decesului lui Puerta si modul in care a reactionat intreaga lume a fotbalului la tragedia prin care a trecut familia sportivului si clubul Sevilla stau marturie… Sa vezi rivalii (si cine stie despre ce e vorba, imi va da dreptate) de la Betis si de la Sevilla, cantand impreuna imnul Sevillei, imbratisati, intr-o „lume a instictelor primare”, cum le denumesti, e ceva magnific…

    „Fotbalul nu e o chestie de viata si moarte. E mai mult decat atat.” (Bill Shankly)

  7. eugens on

    eu il consider un produs cultural de consum, entertainment si atat. asta inseamna pentru mine.

  8. v on

    @eL Lunes: da, am convingerea ca e ‘ceva magnific’… problema e ca nu e nevoie de doua echipe de fotbal pentru solidaritatea asta in fata mortii nedrepte, deci exemplul tau nefiind apanajul fotbalului e doar o tragere la tema.

  9. Nixon on

    fan ping-pong 😀

  10. textier on

    cred ca magia fotbalului consta in faptul ca, pe de o parte, este facut cu picioarele (la propriu), ca se adreseaza partii de jos a fiintei noatre fizice; dar, pe de alta parte, cere un anumit rafinament, o anumita inteligentza in lucrul cu picioarele… si e, evident, mingea, cu simbolistica ei. si e, evident, povestea care se naste de fiecare data intre cele doua „armate in lupta”. dar ultimele doua caracteristici se intilnesc si la alte sporturi. unicitatea lor in cazul fotbalului deriva totusi din nastrusnicia de a inainta in rang piciorul, de a-i spori puterea.

  11. dadatroll on

    fix in mijloc

  12. cezarpaul on

    @ dadatroll: Da, dar pe mijloc poti sa incasezi proiectile de la ambele tabere. :-)))
    Glumesc. Taberele noastre sint foarte civilizate si, dupa cum se vede, fiecare a adus argumente foarte faine in a-si sustine pozitia.

  13. Cinabru on

    Detest fotbalul, in principal din cauza galeriilor de avortoni care populeaza stadioanele. E adevarat ca macelarirea reciproca e o forma de selectie naturala, dar e prea lenta si ineficace in lumea fotbalului. Nu imi place nici fotbalul ca manifestare gregara, nici ca sport. Cam asa ceva.

  14. cezarpaul on

    @ Cinabru: Ma unge pe suflet raspunsul tau. 🙂 Este, cred, cea mai categorica pozitie de pina acum.

  15. depe on

    fotbalul e misto tocmai pentru ca e foarte popular. regulile lui nu sunt interesante in sine. il fac interesant pasiunile pe care le starneste.

    e plictisitor sa te uiti la o succesiune de pase, dar cand te gandesti ca la mijloc sunt milioane de euro si orgolii popularizare agresiv in media, parca vezi altfel lucrurile.

  16. vio on

    pro, adica ma uit, ma duc pe stadion (mai nou). nu patesc nimic daca nu ma uit un an, totusi as vrea sa stiu ce-a mai facut nationala (Romaniei), asa, de prestigiu sa zicem.
    de ce imi place fotbalul nu stiu. m-am intrebat acum si n-am avut nicio revelatie sau mai stiu eu ce. de fapt, se intimpla uneori (e drept, destul de rar) sa urmaresc minute in sir „palpitante” (prima repriza din meciul de miercuri din liga campionilor real madrid – werder bremen; pe a doua n-am mai vazut-o), dar pentru mine nu cele 90+ de minute sint esentialul, ci emotiile pe care le regasesc in mine (si partial la alti suporteri). importante sint deci sentimentele si cumva n-am fost constienta de asta pina n-am ajuns pe stadion si unde prezenta unei multimi coplesitoare nu difera cu mult de publicul de la un concert (care electrizeaza masele, alde Pavarotti).
    cam atit acum, cum spuneam mai devreme, nu mi-e nici mie clar ce si cum, dar de placut, imi place. dar n-as sta sa urmaresc cu sufletul la gura meciuri din divizia B (desi cine stie ce ratez, atita paguba).
    deocamdata sint in dilema daca sa merg sau nu in seara asta sa-mi sustin echipa „locala”.
    mersi ca mi-ai dat ocazia sa scriu rindunelele astea si pacat ca wordpress-ul n-are preview.

  17. cezarpaul on

    Si eu iti multumesc ca ai scris „rindunelele” astea. Apreciez sinceritatea si felul firesc in care le-ai scris.

  18. alyy on

    fotbalul este cel mai josnic sport de pe pamant ,ne mai gandim ca e si in politica {BECALI} vai si amar de tara asta dar de lumea asta .
    FOTBAL = MAFIE , MAFIE , MAFIE

  19. asklepios cuceritorul on

    Ma, cine a evaluat, dintr-o singura privire, macar o data in viata lui, situatia din preajma careului advers, dupa care a preluat mingea pe piept si a pasat pe pozitie viitoare scotind din joc citiva adversari, cine a executat o deposedare prin alunecare din spate fara sa+si atinga adversarul, cine a driblat din corp, fie si pe maidan, cine a facut ceva din cele enumerate sau altceva din aceeasi categorie, stie de ce fotbalul e un sport miraculos. Becali & restul nu/s decit niste paraziti.


Lasă un răspuns

