Tu crezi că mănînci sănătos…

A propos de suspiciunea că două tipuri de iaurt Danone conţin dioxină (o veste minunată pentru noi, cei care mîncăm zilnic Danone cu fructe – avînd impresia că mîncăm lucruri sănătoase…).

În general, tartele cu fructe de la Carrefour sînt foarte bune – le fac în laboratoarele cu care e dotat fiecare supermarket de-al lor şi sînt proaspete. La Carrefour Unirii însă, situaţia se schimbă. Am luat acum o săptămînă de-acolo o tartă cu fructe de pădure şi era de ne-mîncat. Avea un blat gros şi tare ca piatra.

Bun. Alaltăieri, trec să-mi fac din nou cumpărăturile la Carrefour Unirii şi-mi ia ochii o tartă de căpşune – cu fructele maaari şi apetisante. Îmi zic să le mai dau o şansă şi o cumpăr.

Pînă acasă, tarta s-a răsturnat în sacoşă şi din ea a curs un sirop roşu – sirop cu care m-am murdărit din belşug pe mîini cînd am despachetat. Cînd să mă spăl pe mîini, surpriză: roşeaţa nu se dădea dusă cu nici un chip. Pentru a scăpa de ea, a fost nevoie să mă spăl de mai multe ori cu săpun, să folosesc peria şi chiar piatra ponce.

Pînă să constat rezistenţa la spălare a siropului respectiv, am înfulecat vreo două căpşune, că prea erau frumoase (blatul era la fel de necomestibil). Aşa încît mă gîndesc că şi acum intestinul meu e foarte frumos colorat. În roşu aprins.

Lăsînd gluma la o parte, nu este enervant că firmele ăstea mari, care în Europa lor „civilizată” trebuie să fie foarte atente cu ce pun în produsele lor, la noi, la ţară, îşi permit să folosească tot felul de chimicale şi prostii?

UPDATE: Văd că şi gramo a avut o eperienţă nefericită cu „musiu Care-fură”.

28 comments so far

  1. dragos c on

    Ai foarte mare dreptate. Dar ma gandesc ca, la cate bagam in noi sau pe noi – apropo si de tricourile chinezesti – n-ar trebui sa ne mire bolile ce ne invadeaza. Noi ce sa facem, doar n-o sa-i dam in judecata, ca nu suntem Erin Brockovich. Ne vom transforma deci in niste mutanti ca aia din Testoasele Ninja. Ce poti sa faci decat sa te amuzi, cum o face DeLillo in Zgomotul alb in care e vorba de un atac chimic asemanator?…

  2. cezarpaul on

    Haha! Testoasele Ninja vorbeau, parca, in franceza. Mai stii? Poate ca astia de la Danone si Carrefour vor sa ne ajute, astfel, sa invatam limba lor materna.

  3. dragos c on

    C’est a dire la langue francaise est une langue mutagene? Mais je ne sius pas d’accord avec ca…

  4. ghiaurul on

    Lăsînd gluma la o parte, nu este enervant că firmele ăstea mari, care în Europa lor „civilizată” trebuie să fie foarte atente cu ce pun în produsele lor, la noi, la ţară, îşi permit să folosească tot felul de chimicale şi prostii?

    Isi permit, sau le permite legea ? E adevarat, nu o cunosc (legea), dar cred ca fie sistemul legislativ e prea tolerant, fie standardele noastre sunt prea scazute pentru a determina producatorii sa foloseasca ingrediente naturale (economie de clasa a 11a: creste cererea, creste si productia – gresesc ?). Sunt de parere, asadar, ca nu e vorba de rea-vointa, mai degraba consumatorii sunt neinstruiti.

  5. dragos c on

    @ghiaurul – adica tu vrei sa spui ca poti retine toata pasareasca ingredientelor astora nocive din mancare? cand vezi ce bine arata produsul, pofta da un sut ratiunii cititoare de etichete si-l cumperi compulsiv. Abia apoi constientizezi ca te otravesti. Asta-i viata minunatei lumi noi…

  6. cezarpaul on

    @ ghiaurul: Nu sintem noi prea instruiti in acest sens, e-adevarat, dar nici ei nu sint usa de biserica. Iata ce scrie pe un Danone Activia cu fructe: „Ingrediente: lapte pasteurizat, zahar, cirese 8,2% (cu adaos de: colorant natural – suc de aronia, aroma), lapte praf, fermenti selectionati de iaurt, ferment Bifidus Essensis.” (aronia e o planta care face niste fructe foarte bune de dulceata). Nici un cuvint, deci, despre dioxina.

  7. cezarpaul on

    @ dragos c: Sa stii ca nici mie nu mi se pare franceza o limba a mutantilor. Dar poate ca asta mi se trage de la multele iaurturi Danone pe care le-am mincat. 🙂

  8. smarcastik on

    Si totusi, cofetaria cu pricina apartine chiar lantului Carrefour sau este un spatiu concesionat unui producator roman care desface produse sub sigla Carrefour?

  9. dragos c on

    @cezarpaul – J’y compris!

  10. iepurasul on

    Prea pufosenia mea va recomanda sa consumati exclusiv morcovi, telina, varza si patrunjel crescute in gradinitza proprie de pe balconul penthouse-ului dvs. Este singura sansa de a manca sanatos, desi cu poluarea din aerul capitalist bucurestean nici aici n-as baga labutza in foc…

  11. puck on

    dragos c, nu stiu cat s-a amuzat DeLillo, ai vazut cum s-a terminat cartea 😀

  12. dragos c on

    @puck – pai nu am vazut, de-abia am inceput partea a treia. Si, te rog, nu-mi spune, ca m-ai facut s-o termin cat mai r.p.d.

  13. cezarpaul on

    @ smarcastik: Nu stiu, dar pina la urma nu cred ca asta are o mare importanta. Daca laboratorul functioneaza in supermarketul lor (ca si brutaria care le face piinea) inseamna ca ei il cautioneaza cu brand-ul lor. Deci, chiar daca nu ar fi propriu-zis al lor, tot aia e.
    PS: Ti-am descoperit blogul si mi-a placut mult ce am citit acolo. L-am pus si in Blogroll.

  14. flo on

    Daca sunt artificiale, nu inseamna ca sunt neaparat daunatoare, iar daca sunt naturale, iarasi nu inseamna automat ca sunt sanatoase. O tocanita cu ciupercute „amanita” nu ne-ar prea prii…

  15. ghiaurul on

    dragos c: Nu, evident, insa in momentul in care cumperi, cum spui tu, compulsiv, mai esti indreptatit sa judeci produsul/producatorul ? Doar asa, de sanchi, sau impins de aceeasi compulsiune ?

    cezarpaul: Nu sunt, de acord, dar legile – nici ele nu sunt ? In conditiile in care nu exista unele stricte care sa impiedice folosirea substantelor chimice ori sa oblige producatorii sa afiseze – fara exceptie – ingredientele, ma tem ca nu e vina lor.

  16. iepurasul on

    Apropo de mancatul sanatos se pare ca: 90% din soia pe piata in Romania e modificata genetic, fructele exotice de pe tarabe sunt injectate cu conservanti pentru a nu putrezi la transport, painea neagra are coloranti, grasimile sintetice din margarina sunt mai nocive decat cele naturale din unt… pana la urma tot carnatii de porc sunt baza.

  17. smarcastik on

    Merci beaucoup! 🙂
    Carrefour este totusi un simplu retailer – firma asta nu produce nimic, dar desface de toate.
    Problema principala e ca nu ai prea multe cai la dispozitie pentru a-i trage la raspundere pe indivizii astia care ne otravesc. OPC-ul mi se pare o gluma nationala.
    A doua chestiune e cea a responsabilizarii acestor producatori. Cam 60% din ingredientele folosite in Cofetarie sunt adausi comerciali artificiali – prafuri si arome care numai bine nu au cum sa ne faca.

  18. runbaby on

    Ce ma bucur ca scrii (si) aici :). Cat despre ce mancam, cred ca o sa ma iau dupa o ruda din SUA, care cultiva legume in gradina, crestea pasari si isi sapase si un put… Intr-o zi si-a gasit una dintre gaini impuscata in aripa (bad immigrant neighbourhood, bands rivalry :), dar asta e deja alta poveste. La noi risc cel mult sa o fure/otraveasca vecinii…:)). Am divagat complet, voiam sa spun doar: bine ai venit in blogosfera :)!

  19. Gramo on

    aaa, am avut mai multe experiente, dar nu cu tarte 🙂

    de pilda, odata stateam la coada la casa si am constatat (amandoi) ca miroase foarte puternic a mort; mirosul parea sa vina de sub niste rafturi (probabil cineva abandonase acolo un pachet de carne), dar n-am avut stomacul sa investigam mai mult. 🙂

  20. bola-de-nieve on

    …speaking of which :”Autoritatea Nationala pentru Proetectia Consumatorilor recomanda atentie la cumpararea inghetatei, dupa ce mai bine de un sfert din produsele de acest fel controlate recent de catre inspectorii autoritatii au fost oprite de la comercializare, anunta Rador, citand Radio Romania Actualitati.”
    In alta ordine de idei, imi place mult ce faci la Dilema si ma bucur sa te regasesc pe-aici:)

  21. cezarpaul on

    @ runbaby & bola-de-nieve: Si eu ma bucur ca ne intilnim aici. Multumesc pentru itimpinare. 🙂
    @ gramo: Intimplarea asta e buna pentru inceputul unui roman politist. Stim cu totii ca era de fapt un cadavru – ascuns acolo tocmai pentru ca nimeni nu s-ar fi gindit la asta. :-))

  22. dadatroll on

    Deci, nu cred ca mananc sanatos. De obicei mananc ceva carne si legume, dar nu sanatos. De ce intrebi?

  23. simplulgand on

    am auzit de danonino si m-am dus sa savurez unul :))

  24. cezarpaul on

    Se pare ca nu e vorba de Danonino, ci de Delicios cu fructe. Asa ca savureaza-l linistit – pina se descopera si despre el ceva. 🙂

  25. textier on

    e vina mea, marturisesc tot:
    sapt. trecuta cind m-ai pus sa lungesc articolul, am vazut pt. o clipa rosu in fata ochilor, in timp ce ziceam „cezar” la telefon 😉
    nu ma asteptam sa functioneze. ciune a zis ca harry potter nu e o lectura utila?
    pt. cine vrea sa-si verse oful pe danone delicios, o poate face aici:
    http://demolatoru.blogspot.com/2007/08/d-nene-la-danone.html

  26. v on

    ei, acum, tre’ sa recunoastem ca putina dioxina era intr-adevar ceva ce-i lipsea lui danone-de-plastic ca sa se invioreze… 😀

  27. cezarpaul on

    Latest news: Laboratorul din Ungaria tocmai a anuntat ca nu a gasit dioxina in mostrele de Danone care i-au fost trimise din Romania. Sa-i credem, sa nu-i credem?

  28. v on

    ei, deci va ramine bietul iaurt doar de plastic simplu? uf, ce pacat! :))


Lasă un răspuns

